دارورسانی هوشمند آنتی‌بیوتیک‌ها میسر شد

 سیده مژگان سید طالبی، از محققان این طرح با اشاره به ساختار نانوذرات سنتز شده در این طرح، گفت: هدف اصلی این طرح، سنتز کروی توخالی جهت بهینه‌سازی لایه‌ عبوردهنده‌ الکترون در سلول‌های خورشیدی پروسکایتی بود که در میانه‌ راه، با توجه به ساختار نانوذرات سنتز شده، پایداری آنها در شرایط بدن و همچنین عدم بروز سمیت، این ایده مطرح شد که این ذرات می‌توانند به‌ عنوان حامل دارو نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 

وی سنتز آسان و ارزان این نانوذرات را از خصوصیات بارز این کره‌های توخالی دانست که موجب شده این نانو ذرات را از سایر نانو ذرات مورد مطالعه متمایز کند.

سیدطالبی با بیان اینکه در این مطالعات کره‌های توخالی دی‌اکسید تیتانیوم از ریز بلورک‌هایی با اندازه‌ تقریبی 15 نانومتر ساخته شده‌اند، ادامه داد: این ذرات سطح مؤثر بالایی دارند و قادر به جذب میزان زیادی دارو بر روی سطح داخلی و خارجی خود هستند. بنابراین با مصرف میزان داروی کمتر نسبت به پودر دی‌اکسید تیتانیوم رهاسازی دارو از سطوح نانوتوپ‌ها در زمان طولانی‌تری ادامه خواهد داشت و نیاز به تمدید مجدد مصرف دارو نخواهد بود و ضمن آنکه به دلیل افزایش ماندگاری دارو در بدن، اثرات جانبی آن نیز به حداقل خواهد رسید.

این محقق با بیان این که در این طرح از نانوکره‌های کربنی به‌ عنوان قالب برای سنتز نانو ذرات توخالی دی‌اکسید تیتانیوم استفاده شده‌ است، اضافه کرد: بر این اساس پس از فرایند سنتز، مشخصه‌یابی نانوذرات به کمک روش‌هایی نظیر پراش پرتوایکس، میکروسکوپ نشر میدانی، میکروسکوپ نیروی اتمی انجام شد همچنین خواص ضد باکتری نانوتوپ‌ها نیز بر روی چهار نوع باکتری مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاکی از عدم بروز سمیت توسط نانوتوپ‌ها بوده‌است.

این طرح از سوی سیده مژگان سید طالبی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز و دکتر ایرج کاظمی نژاد و دکتر حسین معتمدی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اجرایی شد و بخشی از نتایج آن در مجله‌ Ceramics International با ضریب تأثیر 3.057 منتشر شده‌است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا