چگونه آمریکا آلودگی هوا را مهار کرد؟

آلودگی هوا در ایالات‌متحده آمریکا از سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش پیدا کرد و تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل (Chapel Hill) نشان می‌دهد که این کاهش آلودگی بهبود قابل‌توجهی از میزان تندرستی و سلامت عمومی را برای مردم این کشور به ارمغان آورد. نتایج این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در آمریکا بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی تقریباً نصف شده است.

این بهبود قابل‌توجه در کیفیت هوا و بهداشت عمومی در ایالات‌متحده آمریکا با اضافه کردن مقررات ایالتی مرتبط باکیفیت هوا هم‌زمان‌شده و باوجوداینکه جمعیت این کشور افزایش پیداکرده و متعاقب آن استفاده از انرژی، برق و میزان مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی زیاد شده می‌توان گفت کاهش آلودگی هوا قابل‌توجه بوده است.

تجزیه‌وتحلیل این گروه پژوشی نشان می‌دهند که مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در ایالات‌متحده آمریکا از سال ۱۹۹۰ میلادی تقریباً ۴۷ درصد کاهش پیداکرده و از صد و سی و پنج هزار مرگ در این سال به هفتاد و یک هزار مورد در سال ۲۰۱۰ میلادی رسیده است.

این بهبود قابل‌توجه در کیفیت هوا و بهداشت عمومی در ایالات‌متحده آمریکا با اضافه کردن مقررات ایالتی مرتبط باکیفیت هوا هم‌زمان شد و باوجوداینکه جمعیت این کشور افزایش پیداکرده و متعاقب آن استفاده از انرژی، برق و میزان مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی زیاد شده می‌توان گفت کاهش آلودگی هوا قابل‌توجه بوده است.

جیسون وست (Jason West) استاد علوم و مهندسی محیط‌زیست در دانشکده بهداشت عمومی جهانی گلینگز (Gillings) در این رابطه گفت: «ما از منابع بسیاری برای سرمایه‌گذاری جهت پاک‌سازی هوا استفاده کردیم. با توجه به تغییراتی که در این کشور صورت گرفته است هرساله شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم.»

یاکوآنگ ژانگ (Yuqiang Zhang) از محققان دانشکده بهداشت عمومی جهانی گلینگز و از فعالان آژانس حفاظت از محیط‌زیست و از دانش‌پژوهان فعلی در دانشکده محیط‌زیست نیکلاس از دانشگاه دوک (Duke)، سرپرستی این گروه پژوهشی را بر عهده داشته است. علاوه بر این، او با دانشمندان سازمان محیط‌زیست ایالات‌متحده امریکا نیز همکاری دارد.

محققان این گروه علاوه بر بررسی‌های لازم، از نتایج تعداد کمی از مطالعات اخیر راجع به آلودگی هوا نیز استفاده کرده و شبیه‌سازی کامپیوتری ۲۱ ساله و تخمین هرساله میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را نیز به‌کاربرده‌اند. در این بررسی‌ها، ژانگ، وست و دیگر همکارانشان، غلظت ازون و ذرات معلق در هوا که ناشی از فعالیت نیروگاه‌ها، موتور وسایل نقلیه، صنایع و برخی از منابع تجاری و مسکونی بودند را موردبررسی قراردادند. قابل‌توجه است که قطر این ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرومتر بوده که حدود ۳ درصد از قطر موی انسان است.

آن‌ها با استفاده از داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، میزان غلظت ذرات معلق و ازون را در مناطق جغرافیایی که مردم در آن زندگی می‌کنند، بررسی کرده و با توجه به علل مرگ مردم در این مناطق، به تخمین میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در طول این دوره زمانی مشخص پرداختند. این محققان میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی ایسکمیک (Ischemic heart)، بیماری مزمن انسداد ریه، سرطان ریه، سکته مغزی مرتبط با آلودگی ذرات معلق و همچنین بیماری تنفسی ناشی از ازون را به‌طور خاص بررسی کردند.

ژانگ در توضیحاتش اعلام کرد: «احتمالاً این بهبود کیفیت هوا و سلامت افراد جامعه پس از سال ۲۰۱۰ میلادی نیز ادامه داشته ازآن‌جهت که شواهد نشان می‌دهند، غلظت آلاینده‌های هوا همچنان کاهش پیدا می‌کند.»

لازم به ذکر است که این گروه تحقیقاتی قصد دارند تا از مجموعه داده‌های دیگر برای تجزیه‌وتحلیل میزان مرگ‌ومیر آلودگی هوا پس از سال ۲۰۱۰ میلادی استفاده کنند. البته باوجود پیشرفت‌های قابل‌توجه در کنترل آلودگی هوا، هنوز مرگ‌ومیر ناشی از آن‌یک مسئله مهم در بهداشت عمومی آمریکا به‌حساب می‌آید. وست در این رابطه خاطرنشان کرد: «اگرچه ما شاهد موفقیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای بوده‌ایم اما هنوز هم مردم براثر تأثیرات آلودگی هوا می‌میرند و این مسئله یک چالش بهداشت عمومی است که همچنان پیش می‌رود.»

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله شیمی و فیزیک جو (Atmospheric Chemistry and Physics) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

منبع: sciencedaily