نژادپرستی در دنیای فناوری

بسیاری از چیزهایی که در دنیای صنعت و فناوری اطلاعات وجود دارند، سودمند هستند: مواردی که معمولاً باید مخفی نگه‌داشته شوند، نمونه‌هایی از قبیل یک محصول جدید، آینده محصولات فعلی و یا تغییر مدیرعامل یک شرکت که قرار است در آینده انجام شوند. از سوی دیگر بسیاری از مسائل موجود در دنیای فناوری و صنعت بر مبنای سطح معینی از نژادپرستی به مدت طولانی و به دلیل نامناسبی به وجود می‌آید و برای برخی افراد موجب از دست رفتن فرصت‌ها و بروز تأخیر در رؤیاهایشان می‌شود.

فرهنگ مهندسی و برنامه‌نویسی بسیار مردانه و ناسازگار با حضور زنان است. همگن بودن شرکت و جداسازی آموزشی منجر به تسلط مردان سفید در تمامی سطوح شرکت‌های فناوری محاسباتی شده است. این مسئله متناقض با این واقعیت است که زنان در پذیرش دانشگاه تعداد کرسی‌های بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

در حقیقت یک حادثه در اوایل سال جاری موجب نگرانی بیشتر در مورد این مسئله شده است. داستان ازاین‌قرار است که در اوایل سال جاری میلادی یک شرکت بازی‌سازی به نام Kixeye  که کار خود را به‌عنوان رقیبی جدی برای شرکت‌هایی مانند Zynga و Entertainment Arts انجام می‌دهد، چهار نفر از کارکنان خود را با دلایلی که نژادپرستانه محسوب می‌شد، اخراج کرد. ماجرای فوق در پی اظهارات نژادپرستانه مدیر این شرکت علیه کارکنان سیاه‌پوست و اهالی آمریکای لاتین رخ‌داده و این مقام ارشد شرکت بازی‌سازی Kixeye ، رفتارهای سیاه‌پوستان و لاتین‌ها را غیرقابل‌قبول قلمداد کرد. هرچند دلیل رفتار این مدیر مشخص نیست اما معمولاً این شرایط به دلیل ایجاد تقسیم‌بندی گروه‌های شغلی در یک شرکت بر اساس نزاد است که متأسفانه در دنیای امروز فناوری به‌وفور دیده می‌شود.

کافی است نگاهی به پنج عکس منتخب از شرکت‌های تازه تأسیس در دنیای فناوری بیندازید. یا سری به دفاتر کمپانی‌ها و شرکت‌های دارای فن‌آوری و تکنولوژی پیشرفته  سیلیکون ولی یا Silicon Alley بزنید. مطمئناً کمتر فرد رنگین‌پوستی را مشاهده خواهید کرد. در این رابطه صحبت‌های زیادی انجام‌شده و نگرانی‌های متعددی نیز وجود دارد.

ویوک وادهاوا (Vivek Wadhwa) پژوهشگر و نویسنده حوزه فناوری دراین‌باره می‌گوید: «این موضوع یک حقیقت ناراحت‌کننده است. موضوعی که بسیاری از فعالان سیلیکون ولی تمایلی به گفتگو درباره آن ندارند، زیرا گفته می‌شود در این محل شایسته‌سالاری اهمیت دارد اما اگر شما به هر حوزه‌ای در این محدوده نگاه کنید، حتی بنیان‌گذاران بیشتر استارت آپ ها سفیدپوست و مرد هستند و کمتر از زنان و رنگین‌پوستان در این حوزه دیده می‌شود. البته به‌استثنای هندی‌ها و چینی‌ها. در بین مدیران و افراد تأثیرگذار دنیای فناوری به‌ندرت افراد سیاه‌پوست یا لاتین تبار دیده می‌شود. »

آندره بروک (Andre Brock)، استادیار کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه آیووا، با ویوک وادهاوا در این رابطه موافق است. وی در مورد پارامترهای روان‌شناختی و جامعه‌شناختی که تبعیض نژادی در فن‌آوری را تشویق می‌کنند، این‌چنین توضیح می‌دهد: «فرهنگ مهندسی و برنامه‌نویسی بسیار مردانه و ناسازگار با حضور زنان است. همگن بودن شرکت و جداسازی آموزشی منجر به تسلط مردان سفید در تمامی سطوح شرکت‌های فناوری محاسباتی شده است. این مسئله متناقض با این واقعیت است که زنان در پذیرش دانشگاه تعداد کرسی‌های بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.»

بروک همچنین تأکید می‌کند که تلاش‌های فعلی برای ایجاد زمینه‌های مرتبط با کامپیوتر بسیار متنوع‌تر است. صرف‌نظر از حضور روزافزون مهندسان و برنامه نویسان شرق و جنوب آسیا که اغلب به‌عنوان نمونه‌هایی از وجود  تنوع  در دنیای فناوری استفاده می‌شوند، در سایر حوزه‌های فنی هنوز بیشترین حضور به سفیدپوستان تعلق دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: ebony.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا