تولید بتن سبز پاسخ مناسب صنعت ساختمان به حفظ محیط زیست

دولت مالزی بیش از هر زمانی با هدف افزایش علاقه و انگیزه، مصرف کننده ها و صنعت ساخت و ساز را تشویق به استفاده از مصالح جدید و دوستدار محیط زیست می کند. دولت این کشور از سال 2009 با تصویب قانون خانه های سبز، ساختمان ها را به سمت استفاده از تکنولوژی های سبز و دوستدار محیط زیست سوق داده است.

سیمان از مواد اولیه ساخت بتن است و فرآیند تولید سیمان، کربن فراوانی را وارد محیط زیست می کند و از طرفی بتن به عنوان اصلی ترین بخش سازه ای نقش کلیدی در آلودگی زیست محیطی دارد . دعوت دولت مالزی به استفاده از مصالح جدید، سبب شده تا فن آوری بتن سبز در این کشور گسترش یابد و مصرف سیمان به حداقل ممکن برسد.

در سال های اخیر مبحث تولید بتن سبز محبوبیت زیادی در بین کشور های مختلف پیدا کرده است. استفاده از مواد دور ریختنی در تولید بتن، از ابتکارات اخیر به حساب می آید. معیار ساخت بتن سبز این است که از منابع پایدار و مصالح سبز برای تولید بتن استفاده شود. استفاده از مواد بازیافتی و زائد را می توان به گونه ای مواد پایدار به حساب آورد زیرا هزینه تهیه مواد بسیار پایین و همچنین محل دفن مصالح نیز کاهش می یابد.

در این پروژه محققان در دانشگاه تکنولوژی مارا University Technology MARA، بتن جدیدی  به نام بتن سبز مخلوط را معرفی کرده است که با استفاده از مواد معمول طراحی شده ولی به منظور دستیابی به عملکردی بهتر و اقتصادی در بخش هایی مواد زائد و بازیافتی جایگزین مواد اولیه شده است.

بتن سبز از مواد اولیه جدید شامل خاکستر بادی، بتن بازیافتی و آلمینیوم ساخته شده است. خاکستر بادی محصول باقی مانده نیروگاه های زغال سنگ است که معمولا در حوضچه های مخصوص دفع می شوند. پس از تحقیقات فراوان محققان دریافتند که خاکستر بادی می تواند جایگزین سیمان در بتن شود که در این صورت فرآیند پر آلاینده تولید سیمان کمتر می شود. همچنین به منظور کاهش استفاده از مواد خام، از ضایعات بتن های مصرف شده و بتن های خرد شده استفاده مجدد می گردد و از قوطی های آلمینیومی جهت افزایش مقاومت بتن استفاده می شود.

تولید بتن جدید نیاز به متخصصین ماهر جهت اختلاط مواد اولیه جدید و همچنین دانش بتن سبز دارد. براساس آمار انجام گرفته مقاومت بتن جدید تا 30 درصد نسبت به بتن های معمولی افزایش یافته است. و در کل مزیت های این بتن را می توان در طراحی مقاومت لازم و عملکرد مناسب در طول عمر ساختمان بتنی، استفاده کم از سیمان در هر واحد سطح بتن و توانایی گسترش و توسعه در عرصه های بین المللی خلاصه کرد.

منبع   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا