محیط زیست می‌تواند بازوی علمی کشور به حساب آید

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان و فعالیت‌های دانشجویی ثروت این کشور هستند،گفت: همه می‌دانند که در شرایط حاضر وضعیت اقتصادی دشواری داریم و باید از آن گذر کنیم. در چنین شرایطی تنها عنصری که می‌تواند شان ایرانی ما را نشان دهد اتحاد و همدلی است. در این میان اتحادیه‌هایی مثل باشگاه دانشجویان، امیدبخش و اثرگذار هستند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه برنامه‌ها و راهکارهای ارائه شده توسط دانشجویان در حوزه محیط زیست نشانگر سطح بالای دانش این گروه‌ها است،گفت: پیشنهاد می‌کنم راهکارهایی که کارگروه‌ها مطرح کرده‌اند حتما در بیانیه چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست گنجانده شود. به عبارت ساده‌تر از نظر من لازم است که راهکارهای مورد اجماع توسط گروه‌های دانشجویی به عنوان دستاورد چهارمین گردهمایی در بیانیه لحاظ شود.

فرشچی با اشاره به اینکه بیانیه گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست فاقد زمان، بودجه و جایگاه حقوقی و قانونی است، اظهار کرد: با توجه به تلاش بسیاری که دانشجویان برای ارائه راهکارها و تهیه بیانیه چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست داشته‌اند پیشنهاد می‌کنم حتما در انتهای بیانیه برای  خود زمان‌بندی به منظور تحقق راهکارها مشخص کنند. همچنین لازم است پیش‌بینی‌هایی برای جذب بودجه صورت گیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین تاکید کرد: گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست برای اینکه بتوانند پل بین دانش و اجرا باشند باید جایگاه حقوقی و قانونی داشته باشند بنابراین پیشنهاد می‌کنم با توجه به اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های کلان محیط زیست و برنامه ششم توسعه جایگاه گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست مشخص شود. در این صورت دانشجویان فعال در حوزه محیط زیست می‌توانند در مسائل اجرایی و تصمیم‌سازی‌های کلان کشور حضور داشته باشند.

فرشچی با تاکید بر اینکه محیط زیست یک مساله بین‌المللی به حساب می‌آید، اظهار کرد: باید بدانیم به غیر از مسئولیت‌های ملی، مجموعه‌ای از مسئولیت‌های منطقه‌ای و جهانی نیز داریم بنابراین همیشه ابتدا باید منافع ملی را در نظر بگیریم و بعد سعی کنیم جوامع منطقه‌ای و جهانی را از افکار و فعالیت‌های محیط زیستی خود منتفع کنیم. محیط زیست به دلیل نداشتن حاشیه سیاسی می‌تواند ما را به جوامع بین‌المللی پیوند بدهد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوعات مطرح شده در چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست اظهار کرد: اکوتوریسم، آب و پسماند که در این گردهمایی مطرح شده سه مساله مهم کشور به حساب می‌آید و همه می‌دانیم که بحران آب و مدیریت نادرست پسماند معضلات اساسی است اما در مورد اکو توریسم باید اشاره کنم که این حوزه به عنوان یکی از بهترین و نزدیک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها به حوزه محیط زیست، می‌تواند ضمن حفظ محیط زیست منجر به اشتغال‌زایی شود.

فرشچی در پایان تاکید کرد: فعالیت در حوزه‌های سنتی مثل آبخیزداری و بوم‌گردی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این فعالیت‌ها هم به محیط زیست کشور کمک می‌کند و هم آورده اقتصادی دارد.

سه ضلع اصلی توسعه پایدار انسان، انرژی و محیط زیست است
درادامه نیز واحد عبداللهیان اظهار کرد: سه ضلع اصلی توسعه پایدار انسان، انرژی و محیط زیست است. در بین این ضلع ها، انسان اصل است و همه آفریده های الهی برای آن است که انسان را به کمال برساند.
وی ادامه داد: متاسفانه گاهی انسان این آفریده ها را دچار آسیب می کند.رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه فرآیند حفظ پایدار محیط زیست، توسعه پایدار را محقق می کند، اظهار کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار باید به این سئوال پاسخ دهیم که آیا انسان مسئله است یا محیط زیست؟ از نظر من مسئله انسان است، چون تا زمانی انسان در محیط زیست دخالت نکرده محیط زیست دچار آسیب و تخریب نشده است.
وی تاکید کرد: در شرایط حاضر تخریب در همه جوامع رخ می دهد اما در جوامع توسعه یافته شدت تخریب کنترل شده است و در ایران این کنترل مشاهده نمی شود.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید بر اینکه معضل پسماند گریبانگیر استان های شمالی است که فرآیند توسعه را تحت الشعاع قرار می دهد. عامل تخریب هم ما انسان ها هستیم که تک تک ما در این وضعیت نقش داریم.
عبداللهیان اظهار کرد: از آنجا که انسان مسئله است باید خود، در بهبود شرایط محیط زیستی نقش آفرینی کند. همچنین باید بدانیم که حل مسائل محیط زیستی باید از پایین به بالا رخ دهد و بهبود محیط زیست باید توسط فعالیت های مردمی مشابه گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست انجام شود. وی ادامه داد: در زمینه فعالیت های محیط زیستی نهضت تسهیل گران محیط زیست باید شکل بگیرد. دانشجویان نیز بهترین قشر برای کار تسهیل گری هستند. نتیجه عملکرد این گروه باعث حساس شدن جامعه نسبت به محیط زیست می شود.
عبداللهیان با تاکید بر اینکه در حوزه محیط زیست مشکل قانون نداریم، گفت: از لحاظ کمیت، قوانین محیط زیستی بسیاری داریم اما اینکه چرا این قوانین منجر به حفظ محیط زیست نشده است؛ باید مورد بررسی قرار گیرد. شاید قوانین ضمانت اجرایی ندارند یا شاید ما شهروندان اهتمام کافی برای اجرای این قوانین نداشته ایم.
رییس جهاد دانشگاهی مازندران عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته علاوه بر قواعد حقوقی، قواعد اخلاقی هم باعث کاهش روند تخریب شده است، بنابراین ما نیز برای حفظ محیط زیست باید قواعد اخلاقی را در کنار قواعد حقوقی تقویت کنیم.
عبداللهیان در پایان تاکید کرد: دانشجویان می توانند در زمینه تقویت قواعد اخلاقی محیط زیست نقش آفرینی کنند و در راستای فرهنگسازی محیط زیستی مثمر ثمر باشند.
174گروه  علمی در حوزه محیط زیست فعال هستند

مهدی کاظمی خالدی، رییس سازمان  دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز گفت: از سال ۸۹ و ۹۰ گروه‌های دانشجویی فعال در حوزه محیط زیست را شناسایی کردیم و در بهار و زمستان سال گذشته نشست‌هایی برگزار شد که طی آن ۱۷۴ گروه علمی که در حوزه محیط زیست در دانشگاه‌های کشور فعال هستند، جمع شده و در قالب ۸ منطقه، شورای ۷ نفره انتخاب کردند.

وی با اشاره به اینکه دیروز و امروز(سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۴ و ۲۵ مهرماه) چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست با حضور اعضای شوراهای مرکزی دانشجویان محیط زیست کشور برگزار شد اظهار کرد: در نتیجه برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های انجام شده طی دو روز، برنامه‌های شوراهای مرکزی مناطق ۸ گانه مشخص شد.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه‌های تدوین شده در کارگروه‌های آب و اکوتوریسم گفت: برای کارگروه آب، کمیته‌هایی برای آموزش، تولید محتوا و همچنین اطلاع رسانی و ارتباط با تاثیرگذاران حوزه بحران آب تشکیل شد. همچنین قرار شد در این کارگروه، ایده‌هایی مثل استفاده از تالاب‌های دست‌ساز مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین برنامه‌ریزی شده که پتانسیل دانشجویان غیرفعال برای فعالیت در حوزه محیط زیست شناسایی شود.

وی ادامه داد: ایجاد کانون‌های تولید محتوا در حوزه آب و تمرکز روی استارت‌آپ‌ها در مسائل مربوط به آب مورد توجه قرار گرفته است همچنین کارگاه‌های توانمندسازی فعالان حوزه آب و کمپین‌ها و همچنین استفاده از اردوهای جهادی برای آموزش در حوزه آب مطرح شده است.

کاظمی اظهار کرد: در حوزه اکوتوریسم گروه‌های دانشجویی شعاری را انتخاب کرده‌اند. این شعار بر حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی همراه با کارآفرینی و کمک به اقتصاد محلی تاکید دارد. شبکه سازی و ارتباط با متخصصان نیز از مهم‌ترین برنامه‌های مربوط به کارگروه اکوتوریسم است.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در ادامه برنامه‌های شش ماهه دوم مناطق ۸ گانه شوراهای مرکزی دانشجویان حامی محیط زیست را اعلام کرد.

درختکاری، انتشار نشریه‌های محیط زیستی، کمپین سازی جهت جلب مشارکت عمومی برای مطالبات زیست محیطی، مدیریت پسماند و تفکیک زباله، پاکسازی در مناسبت‌های مختلف محیط زیستی و آموزش محیط زیستی در مدارس از جمله برنامه‌های تدوین شده برای شش ماهه دوم سال جاری است که توسط گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

در پایان مراسم اختتامیه چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست از تعدادی از اعضای شورای مرکزی دانشجویان حامی محیط زیست با حضور پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست، داود میرشکار، مدیرکل دفتر زیست‌ بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست و تعدادی از مسئولان استانی جهاد دانشگاهی تقدیر شد.

 چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور دیروز و امروز (سه شنبه و چهارشنبه 24 و 25 مهرماه) در دانشگاه بابلسر مازندران با حضور شوراهای مرکزی مناطق هشت گانه دانشجویان حامی محیط زیست برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا