شبکه‌های مجازی افسردگی کهن‌سالان را کاهش می‌دهد

محققان دانشگاه میشیگان ایالات‌متحده امریکا در گزارش تحقیقاتی جدید خود اعلام کردند که رسانه‌های اجتماعی می‌تواند عوارض منفی ناشی از درد را در افراد مسن کاهش دهد. این تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند همانند سپری عمل کند که عوارض افسردگی را در افراد مسن که از درد رنج می‌برند، کم کند.

افراد سالمندی که درد دارند کمتر خود را درگیر فعالیت‌های اجتماعی می‌کنند و بیشتر نیازمند روابط رودررو هستند تا از فواید ذهنی آن بهره‌مند شوند. به گفته محققان، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند عملکرد شناختی و سلامت روانی را در این گروه اجتماعی حفظ کنند.

شنون انگ (Shannon Ang) در رابطه با موضوع فوق گفت، یافته‌های این تحقیقات مشخص می‌کند که رواج شبکه‌های اجتماعی در میان جامعه سالمندان می‌تواند انزوای آن‌ها را کاهش داده و عاملی تعدیل‌کننده برای زندگی بهتر در این قشر جامعه محسوب شود. علاوه بر این استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر سایر شرایط آن‌ها مانند بیماری‌های مزمن، محدودیت‌های عملکردی ناشی از درد نیز مؤثر بوده و باعث شود این افراد فعالیت‌های بدنی خود را در خارج از خانه نیز افزایش دهند.

داده‌های این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تمایزی بین انواع رسانه‌های اجتماعی نیست هرچند ۱۷ درصد از این افراد در ماه گذشته از یک سایت شبکه اجتماعی استفاده کردند. این تجزیه‌وتحلیل منطبق بر کاربردهای مختلف آنلاین ازجمله پرداخت قبوض، خرید مایحتاج روزمره و سایر موارد این‌چنینی بوده و صرفاً به استفاده از شبکه‌های مجازی و کاربری اینترنت اختصاص نداشته است.

در این مطالعات همچنین مشخص شد افراد سالمندی که درد دارند کمتر خود را درگیر فعالیت‌های اجتماعی می‌کنند و بیشتر نیازمند روابط رودررو هستند تا از فواید ذهنی آن بهره‌مند شوند. به گفته محققان، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند عملکرد شناختی و سلامت روانی را در این گروه اجتماعی حفظ کنند. به اعتقاد پژوهشگران دانشگاه میشیگان این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا وجود درد در سالمندان می‌تواند منجر به انزوای آن‌ها و آغازی برای افسردگی‌شان باشد که هر دو آن‌ها نتایج نامطلوبی بر سلامت این افراد خواهد داشت.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره سری B مجله علم پیری‌شناسی (Gerontology) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا