خطر جدی پهپادها برای هواپیماهای مسافربری

واژه پهپاد مخفف عبارت پرنده هدایت‌پذیر از دور است که در دهه‌های اخیر شاهد گسترش استفاده از این وسیله پرنده در سراسر دنیا هستیم. در حقیقت پهپادها علاوه بر مزایای فراوانی که دارند، در برخی حوزه‌ها دارای مخاطرات و مشکلاتی هستند که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها امنیت پرواز هواپیماها است. در حقیقت طی سال‌ها کارشناسان هوانوردی نگران برخورد پرنده‌ها با هواپیما بودند و امروزه پهپادها نیز به این نگرانی اضافه‌شده‌اند.

پژوهشگران به مدت ۴۰ سال به بررسی تأثیرات برخورد پرندگان با هواپیماها پرداخته و اکنون با تهدیدی جدی و روزافزون از جانب پهپادها در این رابطه روبه‌رو هستند. پهپادها تقریباً هم‌وزن پرندگان بوده و درعین‌حال می‌توانند به‌واسطه داشتن بدنه محکم‌تر، آسیب‌هایی به‌مراتب جدی‌تر به هواپیماها وارد کنند.

 این موضوع باعث شد تا پژوهشگران دانشگاه دایتون (University of Dayton) به بررسی تأثیرات مخرب برخورد پهپاد با هواپیماها پرداخته و میزان انهدام و خرابی ناشی از این تصادم را با دقت و جزئیات بررسی کنند.

در این آزمایش، ویدئویی از برخورد یک پهپاد با بال هواپیمایی که با سرعت ۲۳۸ مایل در ساعت (۳۸۳ کیلومتر در ساعت) در حال حرکت است تهیه‌شده و در این مطالعه مشخص شد که پهپاد براثر برخورد با هواپیما به‌طور کامل منهدم نشده و این برخورد بیشتر منجر به آسیب‌دیدگی هواپیما شده و بال هواپیما آسیبی جدی دیده و ساختار اصلی آن دچار مشکل شد.

کوین پورمن (Kevin Poormon) سرپرست این گروه تحقیقاتی درباره آزمایش انجامش شده اعلام کرد: «ما برای ۴۰ سال به بررسی تأثیرات برخورد پرندگان با هواپیماها پرداخته و اکنون با تهدیدی جدی و روزافزون از جانب پهپادها در این رابطه روبه‌رو هستیم. پهپادها تقریباً هم‌وزن پرندگان بوده و درعین‌حال می‌توانند به‌واسطه داشتن بدنه محکم‌تر، آسیب‌هایی به‌مراتب جدی‌تر به هواپیماها وارد کنند.»

پهپادها بسته به اندازه و نوع آن‌ها قادر به انجام مأموریت‌های مختلفی بوده و حتی برخی از آن‌ها می‌توانند با خود محموله‌های بار یا انسان را حمل کنند. عمده‌ترین موارد استفاده از پهپادها در سال‌های گذشته، برنامه‌های نظامی، جاسوسی و خدماتی بود.

 از این هواپیماهای بدون سرنشین همچنین می‌توان برای مصارف علمی مانند نقشه‌برداری و شناسایی نیز استفاده کرد. انواعی از پهپادها نیز به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که کاربری آن‌ها انجام عملیات امداد و نجات در شرایط اضطراری و حوادث و سوانح است. در حقیقت به گفته کارشناسان، پهپادها در حال حاضر دیگر به‌عنوان یک وسیله فوق پیشرفته نظامی محسوب نشده و می‌توان از آن‌ها در حوزه‌های مختلفی استفاده کرد.

در این گزارش ویدئویی شاهد بازسازی برخورد یک پهپاد با بدنه هواپیما هستیم.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: scroll

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا