هسته زمین جامد است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،امواج برشی یکی از انواع امواج لرزه ای (یا موج الاستیک) هستند که بر خلاف امواج سطحی تنها قادر به عبور از اجسام جامد هستند. 
محققان اولین بار در دهه 1930 نظریه جامد بودن هسته زمین را مطرح کردند و از آن زمان در تلاشند تا امواج برشی را که از درون هسته عبور می کنند، شناسایی کنند. اما متاسفانه این امواج بسیار کوچک هستند و اندازه گیری مستقیم آن ها غیرممکن است. 
اما اکنون محققان استرالیایی یک راهکار غیر مستقیم برای انجام این کار توسعه دادند که بر اساس مقایسه سیگنال های لرزه ای اندازه گیری شده توسط دو گیرنده مستقل در زمان وقوع یک زمین لرزه عمل می کند. محققان برای استفاده از این تکنیک شبکه بزرگی از گیرنده ها را ایجاد کردند که هر جفت از آن ها توسط یک زمین لرزه با یکدیگر مرتبط هستند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این شبکه محققان توانستند اثرانگشت لرزه ای زمین را ثبت کنند و امواج برشی درون زمین را شناسایی کنند.
بر اساس این تحقیقات هسته داخلی زمین ویژگی هایی شبیه به طلا و پلاتین دارد. به اعتقاد محققان هسته داخلی زمین مانند یک کپسول زمان است و اگر بتوانیم آن را به درستی درک کنیم، می توانیم نحوه شکل گیری و تکامل زمین را نیز به درستی درک کنیم.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا