الگوی حقوق شهروندی کشورها را بومی سازی کنیم
به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،شهیندخت مولاوردی روز شنبه در برنامه نمادین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در دبیرستان دکتر ایوب آزاد حسینی منطقه 5 تهران افزود: از این الگوی بومی شده می توان در آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان استفاده کرد زیرا موضوع حقوق شهروندی به صورت جهانی مطرح است و ما می توانیم با مکانیزه کردن مدل های کشورهای مختلف آن را در کشور خود اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: این الگوی بومی شده برای نهادینه کردن ارزش های شهروندی مبنی بر مثبت نگر بودن قابل استفاده است زیرا به دنبال آموزش هایی است که در آن، افراد جامعه محیط زیست را ارزشمند بدانند و از دست زدن به کارهای خشن دوری کرده و انسان های صاحب نظر تربیت شوند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی افزود:البته این کار صرفا بر عهده آموزش و پرورش نیست اما نقش نظام آموزشی که بیشترین عمر بچه ها را در بر می گیرد نمی توان نادیده گرفت و این آموزش ها به جوانان کمک می کند که در دوره دبیرستان با مردمسالاری آشنا شوند و در دوره ابتدایی و تمامی دوره های تحصیلی نیز تعامل و احترام به دیگران مدنظر است.
مولاوردی اضافه کرد: اکنون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در حال مطالعه اقدامات انجام شده در کشورهای مختلف است تا بتوانیم با الگو برداری از آنها و انعقاد تفاهم نامه مشترکی بحث حقوق شهروندی در مدارس دنبال کنیم.
دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: شعار این هفته خانواده دانا دانش آموز توانا است این شعار مفاهیم زیادی را نهفته دارد.
مولاوردی به تربیت شهروندی اشاره کرد و افزود : در دنیای پیچیده امروز دانش آموزان را باید برای عصر جهانی شدن آماده کنیم تا بتوانند مسئولیتی را به عهده بگیرند و برای خود و جامعه مفید باشند.
وی تصریح کرد :آموزش را اگر به معنای انتقال علوم بگیریم شخصیت کودک را باید به گونه ای توسعه دهیم که اجتماعی شود اما به نظر میرسد این اتفاق کمتر شده هر چند حرکت های جدی آغاز شده که امید است در آینده ثمرات آن را ببینیم.
وی ادامه داد : به واسطه شیوه ناسازگار سبک آموزش، تمرکز بر محفوظات و تست زنی و خواندن های فردی که حاصل آن رقابت های فردی و نفی همکلاسی و تلاش برای شکست او است، به تربیت اجتماعی کمتر توجه شده است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی ادامه داد : این در حالی است که وظیفه نظام آموزشی ایجاد همگرایی و به حداقل رساندن جدایی میان دانش آموزان است و باید تلاش کنیم که ظرفیت هایی که اکثر آنها خدادادی است را بشناسیم و براساس آن سرمایه گذاری کنیم و به دانش آموزان حق انتخاب بدهیم البته به معنای فردگرایانه بودن نیست.
مولاوردی اضافه کرد:پرورش استعداد و عواطف یکی از الزامات آموزش و پرورش موثر است که باید توجه شود البته نقش خانواده در این میان مهم است چرا که بذر صلح و حقوق شهروندی باید در خانواده کاشته شود و در مدرسه فصل داشت و در دانشگاه وقت برداشت است اما اکنون به جای پرورش احساسات از دانش آموزان می خواهیم این احساسات را در خود خفه کنند.
به گفته وی مجموعه این مباحث ما را به فرآیندی می رساند که به اجتماعی شدن دانش آموزان منجر خواهد شد البته بدون همراهی خانواده و مدرسه اتفاق نمی افتد و نقش تسهیل گری معلمان و مدیران مدارس هم برجسته است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: جدای از این موارد ما باید فردی را با مشارکت خانواده به جامعه تحویل دهیم که با حقوق فردی و اجتماعی آشنا باشد و سر بار جامعه نباشد.