هزینه‌های سنگین روسکاسموس در پی شکست در پرتاب سایوز ام.اس-10

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات موشک سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس(progress) سازنده موشک سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند.

گرچه بکارگرفتن این گروه برای "سازمان فضایی روسیه"(Roscosmos) هزینه بردار بود اما روی دیگر سکه هزینه سنگینی است که این سازمان برای اجاره یک هواپیمای اختصاصی برای ارسال قطعات از بایکونور و هیئت کارشناس و ناظران از فرودگاه ونوکووو(Vnukovo) در مسکو به سامارا پرداخت کرد!

گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم موشک سایوز  به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از 3 میلیون روبل(بطور دقیق 3،130،975 روبل 12 کپک به اضافه 475،013 روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است!

با توجه به عدم موفقیت روسکاسموس در رساندن فضانوردان تازه نفس به ایستگاه فضایی بین‌المللی, روسکاسموس در موقعیت بسیار حساسی قرار گرفته است و باید هرچه زودتر دلیل شکست موشک سایوز مشخص و برطرف شود زیرا با توجه به عمر مفید سفینه‌های سایوز که 200 روز است, باید برای فرستادن گروه بعدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی اقدام کند.

سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آنها باید سفینه سایوز  جدیدی –البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود.

از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه بوجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد.

روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی موشک بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا