اجرای برنامه های حمایتی برای توانمندسازی نخبگان وصاحبان استعداد

به گزارش سیناپرس،دکتر حسن سالاریه با اشاره به دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی کشور با مقام معظم رهبری به مهر گفت: استعدادهای برتر دانشگاهی اعم از دانشجو و دانش آموخته باید با مسائل و نیازهای روز کشور آشنا شوند و بتوانند در راستای رفع این مشکلات گام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری همواره به ورود نخبگان و استعدادهای برتر در راستای رفع معضلات کشور تاکید دارند، گفت: در همین راستا آن چیزی که مهم است، آگاه کردن آنان از معضلات و مشکلات کشور است تا بتوانند برای حل این مشکلات وارد شوند.

به گفته وی، این افراد باید اجرای برنامه های توانمندسازی در حوزه­ های مساله شناسی، حل مساله، کار گروهی و افزایش ظرفیت­های فکری-روحی، برای ورود به عرصه تاثیرگذاری دانش بنیان و ژرف آماده شوند.

سالاریه افزود: باید بخش های خصوصی، دولتی و اجرایی برای استفاده از دانشجویان صاحب استعداد برتر، ورود پیدا کنند تا با همکاری دانشگاهها، معاونت علمی، این مستعدین با انجام پروژه هایی مهارت حل معضلات را پیدا کنند.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه بنیاد ملی نخبگان روش­های حمایتی- توانمندسازی و طرح های مختلفی را برای ورود دانشجویان و دانش آموختگان مستعد به عرصه کسب و کار تدوین کرده است، گفت: طرح هسته­های پژوهشی شهید احمدی روشن، طرح پسا دکتری شهید چمران، طرح حمایت از استادیاران جوان موسوم به طرح مرحوم کاظمی آشتیانی، طرح حمایت از جذب در شرکتهای دانش بنیان شهید موسوم به طرح شهید تهرانی مقدم، طرح­های نظام وظیفه تخصصی ویژه دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی و فناور از جمله روش­هایی است که بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی و توانمندسازی دانش­جویان و دانش ­اموختگان صاحب استعداد برتر در نظر گرفته است.

سالاریه خاطرنشان کرد: برنامه حمایت از تشکیل هسته­ های پژوهشی موسوم به طرح احمدی روشن ویژه دانشجویان است که در آن دانشجویان در کنار انجام برنامه های آموزشی و پژوهشی خود در دانشگاه­ها، می ­توانند ساعاتی را در هفته در یک تیم تحقیقاتی به همراه یک استاد خبره از صنعت یا دانشگاه از طریق انجام یک کار گروهی تحقیقاتی با مسائل و نیازمندی های حوزه های مختلف کشور آشنا شوند و آموزشهایی را برای ورود به عرصه کسب و کار دانش بنیان ببینند

وی ادامه داد: در این طرح اساتید دانشگاهی و صنعتی موضوعات و مسائل کشور را مطرح می کنند و این دانشجویان در زمینه های مطرح شده اقدام به فعالیت های پژوهشی خواهند کرد.

سالاریه افزود: حمایت های خوبی از خروجی این هسته­ های پژوهشی برای رسیدن به یک شرکت دانش بنیان و اثر گذاری در کشور توسط بنیاد ملی نخبگان و مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری به عمل می­ آید.

سالاریه تاکید کرد: این طرح و طرح­های دیگر عمدتا برای آمادگی استعدادهای برتر تحصیلی جهت ورود به عرصه اثر گذاری در کشور است.

وی بیان کرد: طرح­های دیگری، نظیر حمایت از مخترعین، در مراحل شناسایی و توانمند سازی نیز از جمله برنامه­ های دیگر بنیاد است که افراد صاحب ایده می­ توانند برای رسیدن به مرحله اثرگذاری انتخاب کنند

معاون بنیاد ملی نخبگان افزود: حمایت از دوره­ های کوتاه فرصت مطالعاتی ویژه دانشجویان برتر دوره دکتری، به ویژه در زمینه ­هایی که کم و کاستی­های پژوهشی در کشور وجود دارد؛ همچنین طرح پسادکتری ویژه دانش آموختگان برتر دانشگاهی در مقطع دکتری و طرح کاظمی آشتیانی ویژه استادیاران جوان در دانشگاه­ها از جمله دیگر برنامه­ های توانمندسازی مستعدین برتر کشور است.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: هر ساله حدود یک هزارم از جمعیت دانشجویی کشور که در مرحله شناسایی حائز بالاترین امتیاز در مجموعه آموزشی-پژوهشی در بنیاد می ­شوند تحت پوشش برنامه­ های حمایتی-توانمندسازی بنیاد قرار می­ گیرند.

به گفته سالاریه در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ حدود یک سوم از این افراد طی برنامه حمایت از هسته های پژوهشی در دوره­های توانمندسازی ویژه این طرح وارد می­ شوند.

وی تاکید کرد: همچنین هر ساله ۲ تا ۳ هزار نفر از دانش­ آموختگان برتر و فناور در طرح نظام وظیفه تخصصی با نیازهای علمی- پژوهشی کشور در حوزه ­های مختلف آشنا می ­شوند. این جمعیت در حوزه مخترعین و طرح­های توانمند سازی آنها به چند صد نفر و در حوزه پسا دکتری و حمایت از استادیاران جوان به حدود ۱۰۰ نفر می ­رسد.

به گفته سالاریه، ورود این افراد به این­گونه برنامه­ های بنیاد ملی نخبگان در راستای آشنایی و حل معضلات و نیازهای علمی- پژوهشی کشور است تا بتوانند با آموزش هایی که می­ بینند در قالب شرکت دانش بنیان وارد کسب و کار شوند و یا در پژوهشکده­ ها و دانشگاه­ ها و احیانا دستگاه ­های اجرایی به طور موثری وارد شوند، تا بدین ترتیب بخشی از منویات مقام معظم رهبری در خصوص اثر بخشی نخبگان و استعدادهای برتر برآورده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا