رسم‌های خطی دیروز، نقشه‌های الکترونیکی امروز

آنها پس از مدتی  از نقشه هایی استفاده کردند که روی  پوست گوساله رسم شده بود. بعدها نیز کاغذهای ضخیم و دیگر نقشه ها برای  تعیین مسیرها و راه های آنها مورد استفاده  قرار گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، فناوری های مدرنی ایجاد شدند تا ضمن تسهیل راه یابی دریانوردان، فرصتی برای استفاده از منابع خدادادی و انجام کارهای تحقیقاتی ایجاد شود.

در این تجارت پر سود هر کس دیر کند فرصت را از دست داده است بنابراین کشورهایی می توانند پیشرفت بیشتری حاصل کنند که سهم شان از استفاده از این منابع خداددادی بیش از سایران باشد و مجهز به فناوری های نو و نقشه های دریایی دقیق باشند.

نقشههای دریایی ایران جایگزین نقشههای روسیه و انگلیس شدند

یکی از دستاوردهای مهم ایران در این زمینه تهیه دو چارت از دریای خزر از سواحل نوشهر و فریدونکنار بود که پس از نیمقرن جایگزین نقشههای بینالمللی روسیه در این دریا شدند.

چندی پیش مسعود شفیعی، رییس سازمان نقشه‌برداری کشور در این خصوص گفت: «با وجود برخی اخبار نا امید کننده در فضای کشور، فعالیت های امیدوارکننده بسیار خوبی در سازمان نقشه‌برداری انجام شده است. انتشار چارتهای دریایی در آب‌های جنوب و شمال کشور در سطح بین المللی برای اولین بار پس از انقلاب، از آن جمله است. او گفت: «تا کنون تعداد 41 چارت دریایی از خلیج فارس و دریای عمان و 2 چارت از دریای خزر با اخذ تاییدیه از IHO را در سطح بین اللملی منتشر کردهایم که دستاورد بسیار مهمی برای کشور است، و کشورهای محدودی هستند که توان تولید چارت‌های الکترونیک دریایی از آب‌های سرزمینی‌شان را داشته باشند».

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود:«با انتشار هفت چارت‌ یک‌صد هزارم، نقشه‌های پوششی در این مقیاس از سواحل ایران تکمیل خواهد شد و علاوه بر چارتهای یک‌ بیست و پنج‌هزارم نوشهر، فریدون‌کنار (که رسما انتشار یافته‌اند و رونمایی شدند)، چهار چارت دیگر در همین مقیاس از آستارا، بندر انزلی، بندر ترکمن و امیرآباد و یک چارت یک‌ده هزارم هم از بندر انزلی طی ماه‌های آینده به‌صورت بین‌المللی منتشر خواهد شد».

تثبیت نام خلیج فارس در سطح بین‌المللی

 شفیعی با اشاره به اینکه مبنای نقشههای بینالمللی در همه نواحی خزر تا سال گذشته، نقشههای کشور روسیه بوده و نقشههای انگلیس نیز در خلیج فارس مورد تایید IHO  بودند، یادآورشد: پس از نیم قرن، نقشههای جمهوری اسلامی ایران به تایید این مرجع بینالمللی رسیده و مورد استفاده کلیه شناورها در این آبها هستند.

وی یادآورشد که با تهیه این چارتها توسط سازمان نقشه‌برداری کشور، نام «خلیج فارس» بر روی نقشههای بین‌المللی تثبیت شده و مبنای استفاده تمامی کشورها است که به نوعی موید حاکمیت ملی ایران بر آبهای جنوب کشور است.

سهم 800 هزار دلاری ایران از فروش نقشه‌های دریایی

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به اینکه در دو سال گذشته کشور ایران موفق به تولید و انتشار ۴۲ سلول نقشه دریایی شده است، گفت: سهم کشور از فروش این نقشه‌ها حدودا ۸۰۰ هزار دلار است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکید اعضای پریمار برای ارتقای استانداردهای تولید نقشه دریایی، تصریح  کرد: ایران به عنوان یکی از اعضای فعال موسسه دریایی پریمار، به عنوان تنها کشور تولید کننده نقشه دریایی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان شناخته می‌شود.

وی درباره مزیت این نقشه‌ها در ناوبری دریانوردان گفت: تولید و به روز رسانی نقشه های الکترونیکی دریایی این امکان را فراهم می‌کند تا دریانوردان همواره با تازه‌ترین تصحیحات و آخرین تغییرات در نقشه های دریایی سفرهای دریایی ایمن تر و بهتری داشته باشند.

حق شناس گفت: تهیه نقشه‌های دریایی این امکان را فراهم می کند تا صرفه و صلاح ایمنی و امنیتی کشور را در تولید این نقشه‌ها انعکاس دهیم و اختیار این نوع مسائل را خودمان به دست گیریم.

علیرضا خجسته، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به اینکه برخی کشورها نظیر ایران نقشه‌های الکترونیک دریایی تولید می کنند، اما نیاز به صحه گذاری و انتشار آن در سطح دنیا توسط یک موسسه بین‌المللی دارند، گفت: در این فرآیند نقشه‌های الکترونیک دریایی از طریق موسسه پریمار منتشر و در بازار عرضه می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا