ماه و مریخ همنشین می شوند

به گزارش سیناپرس، علی آزادگان در گفتگو با مهر با بیان اینکه در ساعت ۱۵ و ۴۳ دقیقه امروز، ماه و مریخ به فاصله کمتر از ۲ درجه می رسند، اظهار کرد: چون این مقارنه در روز اتفاق می افتد به راحتی قابل رصد نیست.

وی با بیان اینکه در ساعت ۱۸ امروز پس از تاریک شدن آسمان، می توان مریخ درخشان را در فاصله کمی بیشتر از ۲ درجه در کنار ماه دید.

به گفته این کارشناس نجوم، کمی پایینتر از این دو نیز ستاره درخشان «فم الحوت( آلفا ماهی جنوب) » در فاصله ۲۵ سال نوری – دو میلیون برابر فاصله مریخ – با قدر ۱ خودنمایی می کند.

آزادگان با بیان اینکه سن ماه حدود ۹ روز است و با قدر ۱۲- می درخشد، گفت: مریخ نیز در فاصله حدود صد میلیون کیلومتری با قدر حدود ۱- می درخشد. سیستم قدر اجسام آسمانی نشان دهنده درخشندگی آنهاست و اعداد منفی نشان دهنده درخشندگی بیشتر و هرچه عدد مثبت تر شود یعنی آن جسم کم نورتر است.

وی افزود: نور متمایل به سرخ سیاره مریخ ناشی از جنس مواد سطح آن است که بیشتر متمایل به رنگ قرمز است. این سیاره دو قمر کوچک به نامهای فوبوس و دیموس دارد که قطرشان به ترتیب ۱۱ و ۶ کیلومتر است.

آزادگان خاطر نشان کرد: مریخ و ماه هر دو در صورت فلکی «جدی» قرار دارند و با کمی دقت و رفتن به مکانی با آسمان تاریک می توان ستاره های این صورت فلکی را نیز تشخیص داد.