از ابتدا هم قرار نبود بودجه دولتی، هزینه‌های ما را تامین کند

در اين نشست که با محوریت بررسی درخواست تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری در استان سمنان و ارائه گزارش ساماندهی طرح های کلان ملی برگزار شده بود، با صحبت و سوالات کوتاه اعضای کمیسیون تخصصی و نمایندگان استان سمنان آغاز شد و در نهایت، دکتر مسعود برومند، دبیر کل شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری (عتف) درباره مسائل و وضعیت موجود، توضیحاتی ارائه داد.

اعضای کمیسیون به برخي مشکلات و موانع برای ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در استان های کشور اشاره کردند. مشکلاتی مانند کمبوده بودجه، عدم توجه بخش دولتی و مشکلات اقتصادی حتی مشکلات مکانی مثل کمبود فضا و….  و پیگیری این مسائل را برای بهبود شرایط و تسهیل ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری را از شورا خواستار شدند.

دکتر بهزاد سلطانی، رئیس سابق صندوق نوآوری و شکوفایی، گزارشی از عملکرد این صندوق در زمان ریاست خود ارائه کرد و به برخی موفقیت ها و دستاوردهای این صندوق اشاره کرد. وی گفت: در حال حاضر 2800 شرکت از این صندوق استفاده می کنند و 2000 میلیارد تومان تامین شده است، مواردی که تا قبل از این وجود نداشته است، علاوه بر این ها ضریب نفوذ صندوق به 80 درصد رسیده است.

رئیس سابق صندوق نوآوری در ادامه گفت: جایگاه عتف باید تثبیت شود، نظام های نوآوری و اولویت های فناوری و طرح‌های ملی باید وزارتخانه ای شود.

دکتر سلطانی درباره برخی پیشرفت های علمی این صندوق گفت: اکنون فرصت مطالعاتی برای اعضای هیأت علمی فراهم شده است، و این فرآیند به این ترتیب است که اعضای هیات علمی جوان باید دوره های 3 تا 6 ماهه بگذرانند.  البته موفقیت این طرح ها به فراهم کردن شرایط لازم به خصوص از نظر مالی بستگی دارد.

رئیس سابق صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان به برخی قراردادهای مشترک با وزارتخانه‌های مرتبط اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با بسیاری از وزارتخانه‌ها مانند دفاع، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و نیرو درحال مذاکره و همکاری مشترک هستیم.

در پایان این جلسه، تفاهمنامه ای میان وزارت علوم و وزارت دفاع امضاء شد.

دکتر مسعود برومند، دبیر کل شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: یکی از مهم ترین صحبت های امروز ما، موثر بودن تبصره های بودجه است که برای کمک به پژوهش و تحقیقات طراحی شده است اما درباره اینکه این بودجه کارآمد هست یا نه باید بحث کرد، و یکی دیگر از مهم ترین بحث ها میزان ارتباط میان دستگاه ها برای آشنایی از موضوعات پژوهشی یکدیگر است که این موضوع در پروژه های تحقیقاتی بزرگ بسیار مهم تر است.

دکتر برومند درپاسخ به این سوال که آیا در بودجه وزارت علوم، به طرح ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری بخشی اختصاص داده می شود یا نه، گفت: براساس آنچه در طرح مناطق ویژه مطرح بود این است که یک نظامی است که برپایه نرم افزار کار می کند و بیشتر ارتباط میان مجموعه هایی که در این نظام نوآوری فعالیت می کنند را برقرار می کند و هدف این بود که بخش خصوصی در این نظام بیشتر فعال باشد، پس استفاده از منابع دولتی که بودجه به آن اختصاص داده می شود، مطرح نبوده است.

دبیر کل شورای عتف درباره اینکه کدام نهادها در بخش خصوصی می توانند در تامین هزینه های طرح های علمی و فناوری، مشارکت کنند و همچنین درباره قراردادهایی که تاکنون میان این شورا و بخش خصوصی، منعقد شده است، گفت: بخش خصوصی مثل شرکت های بزرگ که در اکوسیستم اقتصادی نقش مهمی را ایفا می کنند، آنها هستند که می توانند بازار ایجاد کنند و شرایطی را فراهم کنند که گردش مالی صورت بگیرد که این نه تنها برای این شرکت ها می تواند مفید باشد بلکه اصلا بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ است. دکتر مسعود برومند در ادامه گفت: درحال حاضر در استان آذربایجان شرقی و استان یزد بخش خصوصی کاملا فعال است. اما چیزی که باید صورت بگیرد این است که یک گزارش ارزیابی از این فعالیت ها ارائه شود.

گزارش: حانيه محبي زاده

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا