سرنوشتی نامعلوم در انتظار پروژه شهر هوشمند عربستان

اکنون گمانه زنی های زیادی از وقوع چنین ماجرا وجود دارد. در این میان با پیدا شدن فایل صوتی از ساعت اپل خاشقجی، احتمال سر به نیست شدن آن از سوی دولت عربستان دو چندان شده است. اخیرا مقامات ترکیه به فایلی صوتی دست یافته اند که ظاهرا توسط اپل واچ جمال خاشقجی ضبط شده است. به گفته یک روزنامه حامی دولت این کشور، خاشقچی به هنگام ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه طی هفته گذشته، این دیوایس را به دست داشته است. مراجعه ترکیه فایل صوتی را از آیفون و اکانت آی کلاد خاشقجی به دست آورده اند. او ظاهرا پیش از ورود به سفارت، موبایلش را به نامزد خود سپرده بوده است. روزنامه ترکی زبان می نویسد که مقامات سعودی با وارد کردن اشتباه PIN روی اپل واچ خبرنگار عربستانی، در تلاش برای پاک کردن این فایل های ضبط شده بوده اند و سپس از انگشت او استفاده کرده اند. با این همه ساعت های اپل واچ برخلاف موبایل های آیفون از حسگر اثر انگشت بهره نمی برند و به این موضوع در گزارش روزنامه صباح اشاره ای نشده است.

اپل واچ قادر به ضبط صدا و سپس همگام سازی آن با آیفون از طریق اتصال بلوتوثی است؛ به همین خاطر مشخص نیست که اپل واچ خاشقجی چطور هم با موبایل و هم با اکانت آی کلاد او همگام سازی شده است. اسوشییتد پرس تا به این لحظه به دنبال پاسخی در این باره بوده اما مقامات ترکی هنوز برای ارایه جزییات بیشتر آماده نیستند.

انصراف مدیرعامل اوبر از حضور در پروژه شهر هوشمند عربستان

به دنبال قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در سفارت عربستان سعودی در ترکیه و همچنین احتمال سر به نیست شدن آن از سوی دولت این کشور، بسیاری از مقامات و شرکت های مختلفی که قرار بود در کنفرانس سرمایه‌گذاری Future Investment Initiative Summit ریاض( که از تاریخ 23 اکتبر-اول آبان- سال جاری میلادی آغاز بکار می‌کند) شرکت کنند، اعلام کرده‌اند که تحت تاثیر مسایل به وجود آمده اخیر، این کنفرانس را تحریم خواهند کرد اما در میان تمام این واکنش ها، واکنش یکی از چهره های سرشناس سیلیکون ولی در نوع خود جالب است.

بن سلمان از مدت ها پیش در تلاش بود تا شهری هوشمند موسوم به نئوم را راه اندازی کند. شهری که تا کنون 500 میلیارد دلار هزینه در برداشته است. بر همین اساس طی سال گذشته، بن سلمان به کالیفرنیا سفر کرد و با تعداد زیادی از مدیران ارشد سیلیکون ولی برای عقد قراردادهای مهم صحبت و توافق کرد. اکنون در اوج ماجرای جمال خاشقچی، بن سلمان بازهم پروژه نئوم را برجسته کرده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در تلاش است تا ماجرای شهر هوشمند را جایگزین رسوایی روزنامه نگار معروف کند اما دارا خسروشاهی، مدیرعامل شرکت اوبر که از مدعوین و سخنرانان اصلی این مراسم بود در یک توییت اعلام کرد تمایلی به حضور در این مراسم ندارد و تا زمان مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی، ماجرای این مفقودی را با جدیت دنبال می کند. این موضوع نشان می دهد تلاش عربستان برای کمرنگ کردن دست داشتن در این ماجرا بازدهی بسیار پایینی داشته و توجه جامعه جهانی به عملکردهای دولت بن سلمان بسیار بالاست.

مدیرعامل گوگل، «پروژه نئوم» را ترک کرد

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل نیز اعلام کرد تا زمان روشن شدن تکلیف پرونده جمال خاشقچی هیچ برنامه ای برای حضور خود و تیم مدیرانش در پروژه نئوم ندارد. به نظر می رسد کناره گیری ساندار پیچای در حکم فوت کردن آخرین شمع کیک تولد پروژه ای است که بسیار سوت و کور تر از انتظارات بن سلمان شروع خواهد شد. کنفرانسی که مقدماتش از ماه ها پیش و در جریان سفر پرهیاهو و جنجالی بن سلمان به کالیفرنیا و سیلیکون ولی چیده شده بود.

بر اساس اعلام رسمی گوگل ، مهندس دایان گرین، سرپرست بخش داده های ابری گوگل، که قرار بود به عنوان نماینده ای از این شرکت در کنفرانس سعودی ها حضور داشته باشد، تا روشن شدن ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی برنامه سفر خود را لغو کرده است. اما عدم حضور گوگل در این کنفرانس تنها بخش ظاهر ماجرا است. درواقع داستان وقتی برای بن سلمان تلخ تر می شود که به خاطر بیاورد با گوگل توافق کرده بود، این شرکت در پنج مرکز فناوری واحد هایی ویژه برای ابتکار عمل حوزه فناوری به مهندسان عربستانی تدریس کند.

توقف همکاری شرکت‌های آمریکایی با عربستان

در پی این جریان‌ها، روسای دو شرکت بزرگ آمریکایی جی‌پی مورگان(بانک) و فورد(ماشین‌سازی) اعلام کردند در نشست اقتصادی عربستان سعودی شرکت نخواهند کرد. عدم شرکت روسای این دو شرکت بزرگ فشار بر دیگر کمپانی‌های بزرگ آمریکایی مانند Bank of America، مسترکارت و گلدمن ساکس برای عدم حضور در این رویداد اقتصادی را افزایش خواهد داد.

همچنین دو شرکت لابی‌گر آمریکایی که ماهانه حدود ۲۳۰ هزار دلار لابی اقتصادی برای عربستان سعودی انجام می‌دادند اعلام کردند به دلیل عدم پاسخگویی ریاض در پرونده جمال خاشقجی همه همکاری‌های خود با این کشور را متوقف کرده‌اند؛ گلوور پارک گروپ و هاربور گروپ دو شرکت لابی‌گر هستند که ارتباط تجاری خود را سفارت عربستان در آمریکا را قطع کرده‌اند. این دو شرکت تسهیل کننده روابط اقتصادی عربستان با شرکت‌های بزرگ آمریکایی بودند.

لغو سفر سرمایه گذاران اقتصادی به عربستان

«کریستین لاگارد»، رییس صندوق بین المللی پول که قرار بود به منظور شرکت در کنفرانس «سرمایه گذاری آینده» موسوم به «داووس در صحرا» در ماه جاری میلادی عازم عربستان شود، این سفر را به تعویق انداخت. این در حالی است که علاوه بر لاگارد و مقامات بانک جی پی مورگان، مدیر عامل شرکت های سرمایه گذاری و اقتصادی مانند دیمون، بلک راک، بلک استون، مسترکارت و اجی بانگو نیز از حضور در کنفرانس سرمایه گذاری آینده منصرف شده اند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا