اعتبارات در بخش پژوهشی کافی نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، غلامحسین مجذوبی روز چهارشنبه در ششمین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های منطقه چهار کشور که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد،افزود: در شرایط کنونی تخصیص اعتبارات پژوهشی در بهترین حالت ممکن برای دانشگاه های برتر در حد 82 درصد و برای سایر آنها در حد 37 درصد است که وضعیت خوبی نیست.

وی اضافه کرد: بخش عمده بودجه دانشگاه ها از موحل بند 'و' است که سهم اصلی آن به پرداخت دستمزد کارکنان مربوط بوده و از سهم باقی مانده نیز مبالغ ناچیزی به بخش پژوهش می رسد.
مجذوبی ادامه داد: با این وضعیت تخصیص ضعیف بودجه پژوهشی امکان فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در سطح دانشگاه ها چندان فراهم نیست.
وی همچنین گفت: دانشگاه های منطقه چهار کشور زمینه های مشترکی برای همکاری با یکدیگر دارند از این رو می توان علاوه بر نشست های فصلی، با تشکیل کمیته های مختلف به هم افزایی بیشتر در جهت تحقق اهداف نزدیک شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با پیشنهاد تشکیل پنج کمیته در ذیل فعالیت دانشگاه های منطقه چهار کشور،گفت: کمیته کارآفرینی، فناوری اطلاعات، ارتباط با صنعت، مدیران پژوهشی و آزمایشگاه های مرکزی پنج کمیته ای هستند که با تشکیل آنها می توان به طور منسجم اهداف، نیازها و برنامه های این دانشگاه ها را ساماندهی کرد.
مجدوبی در ادامه به تاثیر منفی نوسانات نرخ ارزی برای فعالیت های پژوهشی بین المللی اشاره کرد و گفت: فرصت های مطالعاتی خارج از کشور و تعاملات بین المللی نقش مهمی در ارتقای جایگاه پژوهش کشور و همچنین رتبه بندی دانشگاه ها دارد اما وضعیت نوسانات ارزی دانشگاه ها را در این خصوص دچار مشکل بزرگی کرده است که امیدواریم هرچه سریع تر راه حلی برای آن اندیشیده شود.
دبیر شورای هماهنگی و برنامه ‌ریزی پژوهش دانشگاه های منطقه چهار کشور، با اشاره به برخی ایرادات در رتبه بندی دانشگاه ها، گفت: هیچ یک از دانشگاه های منطقه چهار در این رتبه بندی جایگاهی ندارند و باید در جهت بهبود نظام رتبه بندی تلاش بیشتری شود.
مجذوبی همچنین در آستانه فرا رسیدن هفته پژوهش به وزارت علوم پیشنهاد کرد در تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر، به منظور حفظ و ارتقای شان و جایگاه پژوهش و پژوهشگران، تعداد پژوهشگران برتر، محدود و با کیفیت بیشتری باشد.
وی افزود: پژوهشگران استان ها شایستگی های زیادی دارند از این رو از وزارت علوم درخواست می شود در انتخاب پژوهشگران برتر کشور نیز به این افراد بیشتر توجه شود.
اجلاس شورای هماهنگی و وبرنامه‌ریزی منطقه چهار پژوهش و فناوری با هدف بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها برای تعاملات بین‌المللی و صادرات محصولات دانش بنیان، در زمینه پژوهش و فناوری در ابعاد گوناگون و با حضور مدیران معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.
دانشگاه های منطقه چهار کشور شامل دانشگاه های استان قزوین، مرکزی،همدان و قم است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا