کدام شهر پایتخت فرهنگی محیط زیست و توسعه پایدار می شود؟

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، غلامرضا کریمی روز چهارشنبه در نشست تشریح دستاوردهای سفر نمایندگان وزارت آموزش و پرورش به مراکش و حضور در نشست سازمان‌ اسلامی، آموزشی، علمی وفرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو ) افزود : در سی و نهمین اجلاس سازمان آیسسکو که به تازگی در مراکش مقر این سازمان برگزار شد، تصمیم گرفته شد کشورهای عضو یک گزارش 20 صفحه ای درباره حفاظت محیط زیست و مدیریت پسماندها و حفاظت از طبیعت و مدیریت پایدار خاک را از شهر انتخابی خود برای پایتخت محیط زیست به سازمان ارائه دهند تا در نهایت هر سال یک شهر به عنوان پایتخت انتخاب شود.

وی اظهار داشت : ما نیز با هماهنگی سازمان محیط زیست بنا داریم تا استانداردهای مصوب قطعنامه مجمع عمومی آیسسکو را فراهم کرده و یک شهر را در این رابطه با هدف ترویج آگاهی درباره مسائل محیط زیست و تبدیل یک شهر به شهر دوستدار محیط زیست معرفی کنیم.
دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو عنوان کرد: این شهر باید برنامه های خود برای یک سالی که قرار است به عنوان پایتخت محیط زیست انتخاب شود اعم از برگزاری مسابقات، کارگاه ها، نشست های بین المللی و برنامه ها در مناسبت های مختلف از جمله روز درختکاری، روز جنگل را به این مجمع ارائه کند.
کریمی تصریح کرد: اجلاس سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی( آیسسکو ) هر سه سال یک بار برای ارائه گزارش فعالیت ها و برنامه های سه سال آینده برگزار می‌شود که امسال نیز این اجلاس با موضوع تبادل تجربیات درباره نظام آموزشی و فعال کردن موسسات غیر دولتی و با محوریت فلسطین و قدس شریف برگزار شد.
دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو تصریح کرد : یکی دیگر از تصمیمات اجلاس امسال تشکیل اتحادیه موسسات آموزش زبان عربی به غیر عرب زبانان بود.
کریمی با بیان اینکه در اجلاس امسال مجموعه فعالیت‌های سازمان برای سه سال آینده سال 2019 تا 2021 در مجمع عمومی تصویب شد و به تایید اعضا رسید، اضافه کرد: یکی از اولویت های اصلی این سازمان در این زمان تقویت دیپلماسی آموزشی است به این معنا که تاکنون دولت ها در حیطه آموزش با هم همکاری داشته‌اند اما از این به بعد موسسات، نهادهای غیردولتی و مطبوعات در کنار سازمان آیسسکو امکان همکاری در سطح جهان اسلام را خواهند داشت.
وی یکی دیگر از بحث‌های انجام شده در این اجلاس را تبادل استاد و دانشجو ذکر کرد و بیان داشت: از آنجا که یکی از شاخص‌های اعتباربخشی دانشگاه ها به تعداد دانشجویان و حضور استادان خارجی است لذا در برنامه ریزی های جدید تعامل و ارتباط بین کشورهای اسلامی این کار افزایش می یابد و بستری فراهم خواهد شد تا دانشجویان بتوانند در یک کشور اسلامی یک ترم را بگذرانند و واحد های گذرانده شده در دانشگاه اصلی آنان مورد تایید باشد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به اینکه در این اجلاس همچنین تبادل تجربیات درباره نظام آموزشی و فعال کردن بخش های غیر دولتی مورد توجه قرار گرفت، گفت: با توجه به اینکه موضوع اصلی مجمع عمومی فلسطین و قدس شریف بود و امسال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس انتقال یافت عنوان اجلاس 'قدس شریف' در نظر گرفته شده بود و اقدامی که در مجمع عمومی صورت گرفت این بود که نماینده فلسطین به عنوان معاون مجمع عمومی در سه سال آینده انتخاب شد.
کریمی اظهار داشت: همچنین در حاشیه این اجلاس ملاقات‌هایی با روسای نمایندگان افغانستان، تاجیکستان، قطر و عراق در مورد همکاری های مشترک در زمینه بحث های فنی و حرفه ای، کیفیت آموزشی و تبادل تجربیات داشتیم.
وی در خصوص تاریخچه فعالیت سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی( آیسسکو ) نیز گفت: این سازمان از سال ۱۹۸۲ میلادی تاسیس شد و ایران با اختلاف ۱۰ ساله به عضویت این سازمان درآمد و اکنون کمیسیون ملی آیسسکو در ایران در وزارت آموزش و پرورش مستقر است.
دبیر کمیسیون ملی آیسسکو ادامه داد: هر کشوری یک کمیسیون ملی دارد که مسئولیت تعامل و ارتباط با سازمان مرکزی را بر عهده دارد این سازمان دارای یک دفتر منطقه‌ای در امارات و دفتر دیگر در ایران است که در ایران ۱۲ کشور اسلامی در زیرمجموعه این دفتر قرار دارند و سالانه فعالیت های متنوعی انجام می شود.
کریمی افزود: ایران پیش از این به مدت 6 سال به عنوان معاونت سازمان آیسسکو انتخاب شده بود و در زمانی به دلیل برخی اختلافات این ارتباط قطع شده بود اما اکنون ایران روابط خوبی با سازمان آیسسکو دارد و قرار است حجم ارتباطات و فعالیت های خود را افزایش دهد.
دبیر کمیسیون ملی آیسسکو در خصوص تشکیل اتحادیه موسسات آموزش زبان عربی به غیر عرب زبانان توضیح داد که تاکید بر زبان عربی به معنای ترویج یک زبان خاص نیست بلکه زبان قرآن مدنظر است لذا هر کشوری که در رابطه با زبان عربی فعالیت دارد می تواند به عضویت اتحادیه درآمده و به انسجام جهان اسلام کمک کند.
کریمی عنوان کرد: از آنجا که در ایران رشته زبان عرب و متخصصان بسیاری در این رابطه داریم می توانیم نقش فعالی در این اتحادیه داشته باشیم به همین دلیل تلاش می شود تا مقر این اتحادیه در تهران باشد اما سازمان آیسسکو معتقد است که باید مقر اتحادیه در مراکش باشد و هنوز در این زمینه به نتیجه نهایی نرسیده ایم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: مجمع عمومی یکی از ارکان سازمان آیسسکو است که هر سه سال یکبار با حضور وزرای کشورهای اسلامی یا نمایندگان آنها تشکیل می شود که مهمترین تصمیمات مجمع تصویب برنامه ها و بودجه این سازمان و برنامه های راهبردی برای سه ساله آینده است.
علی الهیارترکمن ادامه داد: در مراسم افتتاحیه این اجلاس مواضع کشورمان را در 4 حوزه آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات اعلام کردیم همچنین درباره مساله فلسطین پیشنهادات مشخصی ارائه کردیم.
وی برگزاری جلسه مشترکی با مدیر کل سازمان آیسسکو درباره روابط دو جانبه را از دیگر برنامه های ایران در اجلاس امسال عنوان و تصریح کرد: ایران مزیت های خوبی در حوزه های آموزش، علوم، فناوری و فرهنگی دارد که در این اجلاس بر آنها تاکید کردیم و در صددیم پیشنهاد ایجاد حوزه تخصصی اقتصاد را به این سازمان ارائه دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین در حوزه بازی های رایانه ای که بازار قابل توجهی دارد و علاوه بر منافع مالی ، پیشبرد مقاصد فرهنگی را هم دنبال می کند ایران این ظرفیت را دارد که به تولید بازی های رایانه ای با استفاده از داستان های اسلامی پرداخته و در کشورهای اسلامی بازاری برای خود داشته باشد که در این زمینه نیز مطالبی در اجلاس مطرح شد.
الهیار ترکمن بیان داشت: همچنین قرار شد نماینده ای از ایران به عنوان کارشناس انرژی های تجدیدپذیر به سازمان آیسسکو معرفی کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا