انسان در عصر ربات ها

استفاده از تکنولوژی ها و ربات ها زندگی انسان ها را آسان تر می سازد . اما به اعتقاد راین فون ایست (Rinie van Est) از متخصصان هلندی علم و فن آوری ، ما می توانیم از فن آوری ها و ربات ها استفاده کنیم اما باید مراقب باشیم که خودمان به ربات تبدیل نشویم .

در این جا به مصاحبه ای که خبرگزاری رسمی چین ،  شین هوآ (Xinhua) با راین فون ایست داشته و به مبحث انسانیت در عصر ربات ها و چالش های پیش روی آن پرداخته شده است . قابل ذکر است که این مصاحبه پس از پایان یافتن کنفرانس اخلاق زیستی (bioethics conference) در هلند انجام شده است .

راین فون ایست از هماهنگ کنندگان موسسه تحقیقاتی Rathenau در شهر لاهه هلند بوده که از سال 1997 تاکنون در این محل مشغول فعالیت است . لازم به ذکر است که این موسسه تحقیقاتی به طور منظم از پارلمان هلند سفارش های خاص دریافت می کند و اخیرا از پارمان اروپا و شورای اروپا نیز سفارش هایی برای پژوهش  داشته است. 

نظرتان در مورد گسترش استفاده از تکنولوژی ها در زندگی بشر  چیست ؟

 امروزه روند گرایش به سوی تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است . در استفاده اینگونه فن آوری ها ، نبردی بین بدن ما و رفتار غریزی  ما در می گیرد که ارتباطی را با جهان داده ها برقرار می سازد . یک ایده در استفاده از ربات ها این است که ما باید روش زندگی خود را از ابتدا و دوباره سازمان دهی کنیم و سپس در به کارگیری هرچه بیشتر این تکنولوژی ها پیش رویم

امروز شاهد گسترش واژه تکنولوژی صمیمی  intimate  هستیم . این تکنولوژی دقیقا چیست ؟

در توضیح تکنولوژی صمیمی  intimate من می توانم بگویم که دو مساله در حال جریان است . یکی کوچک تر شدن ابزار حاوی تکنولوژی و نزدیک تر شدن آن ها به بدن انسان است .  بنابراین کامپیوترها در حال کوچک تر شدن و کوچک تر شدن هستند . این کوچک سازی باعث شده تا این فن آوری به شما نزدیک تر شود . اما نتیجه این نزدیک تر شدن این است که می تواند همه چیز را درباره شما مورد سنجش قرار دهد . یکی از نمونه های اولیه این مساله ، ریز تراشه ای است به نام نایک پلاس (Nike ) که در کفش جاسازی شده تا اطلاعات قدم زدن و پیاده روی را به کاربر خود ارائه   دهد . این فن آوری به کاربر کمک می کند تا عملکرد خود را مورد سنجش قرار داده و اطلاعات آن را با دیگران به اشتراک بگذارد .

همانطور که در سال های اخیر شاهد هستیم ،  روند تکنولوژی به گونه ای است که بیشتر به بدن انسان نزدیک می شود اما همزمان با این نزدیک تر شدن ، شما  به اینترنت نیز متصل هستید . بنابراین شما داده هایی در رابطه با رفتارهای ورزشی خود جمع آوری می کنید ، همزمان می توانید آن را از طریق رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید .

داده های اینگونه تکنولوژی ها چگونه مورد استفاده قرار گرفته و توسط چه کسی استفاده می شود ؟

 به عنوان نمونه می توان به همان ریز تراشه نایک پلاس (Nike ) اشاره کرد که کاربر آن می تواند به اندازه گیری عملکرد ورزشی خود بپردازد . او همچنین در این زمان می تواند زوال عقل را نیز مورد سنجش قرار دهد . در این حالت داده های عملکرد شخصی به داده های زیستی منتقل شده و می تواند توسط شرکت های بزرگ کنترل شود .

داده های به دست آمده از اینگونه تکنولوژی ها در کجا مورد استفاده قرار می گیرد ؟

 می توان به ظهور مربی ورزشی الکترونیکی (e-coach) در موسسه Rathenau  اشاره کرد . مربی ورزشی الکترونیکی در واقع توصیف طیف گسترده ای از ابزارهایی به عنوان برنامه کاربری (اپلیکیشن) برای تلفن های هوشمند همراه است که به عنوان یک مربی ، داده ها را از کاربران دریافت کرده تا دستورالعمل های مختلف را در فعالیت های متفاوت ورزشی ، رژیم غذایی و همچنین عادات خواب ارائه دهد . این برنامه مربی ورزشی الکترونیکی می تواند تاثیر به سزایی در زندگی اجتماعی افراد داشته باشد . در واقع در مسیر رفتاری افراد مداخله خواهد کرد . می توان گفت که این ابزار به عنوان تکنیک های مهندسی اجتماعی شناخته می شوند .

در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه همزمان از تکنولوژی های مختلف استفاده کرده و در عین حال مهارت های انسانی خود را از دست ندهیم  ؟

 انسان همیشه از تکنولوژی برای  کنترل محیط  اطراف خود استفاده کرده است اما از جنگ جهانی دوم به بعد استفاده از فن آوری های مختلف بیشتر و بیشتر شده و نه تنها ان تکنولوژی ها کنترل بدن ما را به دست گرفته اند ، بلکه این موضوع  زندگی اجتماعی ما را نیز تحت کنترل قرار داده است . ما باید نسبت به این روند گسترش و رسوخ تکنولوژی و اثر آن در زندگیمان آگاه شویم  . ممکن است که پیش روی این روند اجتناب ناپذیر نباشد اما ما می توانیم آن را به طور ثابت شکل دهیم .

با روند افزایش کاربری تکنولوژی آیا انسان به یک سایبورگ Cyborg (موجودی با هر دو اجزای ارگانیکی و مکانیکی ) تبدیل می شود ؟

می توان گفت که انسان با استفاده بی رویه از تکنولوژی می تواند به مرحله ای برسد که به آن سایبورگ وحشی (wild cyborg) گفته شود . این پذیرفتن و در آغوش گرفتن پیشرفت های مداوم تکنولوژی نباید به قیمت از دست دادن ویژگی های انسانی تمام شود .

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا