حفظ ویتامین D در روغن‌های مایع

به گزارش سیناپرس، بتول عرب سرخی، دکترای نانوشیمی از دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو موفق شدیم بطری‌هایی را تولید کنیم که در برابر عبور پرتوهای ماورای بنفش مقاوم هستند، به گونه‌ای که عبور این امواج به داخل بطری را به صفر رساندیم.

وی با تاکید بر اینکه این بطری‌ها قادر به جذب 100 درصدی پرتوهای ماورای بنفش هستند، خاطرنشان کرد: این خاصیت بطری‌ها تاثیر بسزایی در پایداری روغن‌ها دارد، ضمن آنکه از فساد و تغییر عطر و طعم روغن جلوگیری می‌کند.

عرب‌سرخی با اشاره به اثرات نور خورشید بر کیفیت روغن‌ها، توضیح داد: نور خورشید در بازه 200 تا 400 نانومتر حاوی امواج UV‌ است و این امواج قادر به شکستن مولکول‌ها است و کمک به اکسیده شدن روغن می‌کند. از این رو اگر از این نانومواد در بدنه بطری‌ها استفاده شود، مانع عبور این اشعه از روغن و موجب جذب 100 درصدی این اشعه می‌شود.

این محقق با اشاره به نتایج به دست آمده از این مطالعات، خاطرنشان کرد: در بررسی روغن‌ها مشاهده کردیم روغن موجود در بطری‌های نانویی تولید شده بو نمی‌گیرد، ضمن آنکه ماندگاری کیفیت آن ارتقا یافت و میزان پراکسید شدن روغن نیز کاهش پیدا کرد.

به گفته وی، پراکسید اولین ترکیبی است که بعد از اکسیداسیون چربی‌ها و روغن‌ها به وجود می‌آید و می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی از جمله تصلب شرائین، سرطان و پیری زودرس شود.

این محقق با بیان اینکه این بطری‌ها با استفاده از ذرات نانو تولید شده است، ادامه داد: در این طرح مستربچ‌هایی تولید و از آن در پروسه تولید بطری‌های روغن استفاده شد. استفاده از این مستر بچ‌ها بر روی شفافیت بطری‌ها اثری ندارد.

وی از کاربرد این محصول در خط تولید یکی از کارخانه‌های روغن‌سازی کشور خبر داد و یادآور شد:‌ استفاده از این بطری‌ موجب حفظ ویتامین D‌ روغن شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محصول جدید روغن این کارخانه روغن‌سازی پس از مطالعه و بررسی فراوان و دریافت مجوزهای لازم از وزارت بهداشت توانست ایران را در زمره کشورهای تولیدکننده روغن مایع غنی شده با ویتامین D قرار دهد. غنی‌سازی روغن‌های خوراکی با ویتامین D در کشورهای آمریکا، اروپا و هند با موفقیت انجام شده است و با توجه به نتایج قابل قبول مصرف این نوع روغن‌ها بر سلامتی مصرف‌کنندگان، محققان ایرانی نیز به سمت این فناوری حرکت کردند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، 76درصد نوجوانان، 86 درصد زنان باردار و 60 درصد میانسالان در ایران دچار کمبود ویتامینD هستند و مهمترین علت کمبود ویتامین D نیز کمبود این ویتامین در منابع غذایی است. علاوه بر آن، توسعه زندگی شهری، آپارتمان‌نشینی و آلودگی هوا مانع دریافت این ویتامین از نور خورشید به بدن شده است.

کمبود ویتامین D باعث بروز مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان، سرطان، افسردگی و بیماری پای پرانتزی می‌شود و موثرترین راه جبران این کمبود افزودن این ویتامین به سبد غذایی خانوارها است.

با انعقاد قراردادی به ارزش 12 میلیارد ریال، با استفاده از مستربچ‌های نانویی، خاصیت جاذب پرتوی فرابنفش در بطری روغن‌های بخش صنعت ایجاد خواهد شد.

مستربچ نانویی تولید شده در این شرکت‌ دانش‌بنیان خاصیت جذب پرتوی فرابنفش را در بطری‌های روغن دارد. در این فناوری از ترکیب نانوساختارهای معدنی و آلی استفاده شد تا خاصیت جاذب پرتوی فرابنفش در محصول به وجود آید.  یکی از مزیت‌های این فناوری عدم کدر شدن بطری است، به گونه‌ای که بطری شفافیت خود را حفظ می‌کند.

در حاشیه یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، قرارداد فروشی به ارزش 12 میلیارد ریال میان این شرکت و بخش صنعت منعقد شد تا مستربچ‌های نانویی تولید شده در بطری‌های روغن مورد استفاده قرار گیرد. با انعقاد این قرارداد از این پس شاهد استفاده از خاصیت ضدپرتو فرابنفش در روغن‌های مایع خواهیم بود.

استفاده از این فناوری تنها محدود به بطری‌های روغن نمی‌شود، بلکه از آن می‌توان در بطری‌های دوغ و آب‌میوه نیز بهره برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا