نسل جدید آنتی بیوتیک ها در راه است

محققان دانشگاه نیوکسل (Newcastle University) انگلستان در حدود یک میلیون پوند (برابر با یک میلیون و پانصد چهل هزار  دلار امریکا) از اعطایی های صندوق عمومی را صرف بررسی مکانیسم مقاومت به آنتی بیوتیک و پیدا کردن راه حلی مناسب برای این مساله کردند که در سلامت جهانی نقش مهمی خواهد داشت.

بر اساس گزارش این دانشگاه ، بودجه  فوق  بخشی از چند میلیون پوندی است که با حمایت دولت انگلستان برای مسائلی چون شناخت ویروس ها ، توسعه آنتی بیوتیک های جدید و غیره صرف می شود .

در حال حاضر مقاومت آنتی بیوتیکی یک مشکل مهم در مراقبت های بهداشتی – پزشکی و کشاورزی به حساب می آید . آنتی بیوتیک ها  از هفتاد سال پیش تا کنون برای درمان عفونت های باکتریایی در انسان و حیوانات به کار می روند اما در حال حاضر اثر این گونه داروها کاهش پیدا کرده است . از 25 سال پیش تا کنون هیچ آنتی بیوتیک جدیدی کشف نشده است و در حال حاضر این آنتی بیوتیک ها بر برخی از گونه های مختلف باکتری ها بی اثر بوده و توانایی از بین بردن آنها را نداشته و درمان بیماری را دچار مشکل ساخته اند .

پژوهشگران دانشگاه نیوکسل  در این رابطه اعلام کردند : " ما در بررسی های اولیه خود یک پیوند حیاتی در زنجیره مقاومت به آنتی بیوتیک ها را به دست آورده ایم که جزء اصلی دیواره سلولی باکتری ها به نام پپتیدوگلیکان (peptidoglycan) بوده و هدف اصلی پنی سیلین و آنتی بیوتیک های دیگر است . اطلاعات و داده های ما در مورد چگونگی ساخت پپتیدوگلیکان و این که چگونه آنتی بیوتیک در سطح بیوشیمیایی ، ساختاری و سلولی با آن تداخل پیدا می کنند ، است . بدون این دانش و اطلاعات ، چگونگی درک ایجاد آنتی بیوتیک جدید و موثر در آینده بعید به نظر می رسد .  "