انسان عامل اصلی انقراض ششم

زمین وارد ششمین انقراض گسترده خود شده است. انقراض گسترده شرایطی است که در آن، محیط سیاره زمین به قدری دچار تغییر می‌شود که گونه‌های زیادی از گیاهان و حیوانات منقرض می شوند.

در شرایطی که پنج انقراض گسترده قبلی طی 450 میلیون سال قبل، بیشتر ناشی از حوادث طبیعی بودند، "انسان" عامل اصلی انقراض ششم و از بین رفتن گونه‌های مختلف پستانداران است.براساس پیش بینی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، 99.9 درصد از گونه های به شدت در معرض خطر و 67 درصد از گونه‌های در معرض خطر تا 100 سال آینده به طور کامل از بین خواهند رفت.

از بین رفتن زیستگاه‌ها و شکار حیوانات نادر به وسیله انسان، اصلی‌ترین دلیل سرعت گرفتن روند انقراض پستانداران محسوب می شوند.

نتایج مطالعه اخیر پژوهشگران دانشگاه آراهوس (دانمارک)، رخداد سریع انقراض گونه‌های مختلف پستانداران و مدت زمان مورد نیاز برای بازگشت تکامل به سطح تنوع زیستی کنونی را نشان می‌دهد.

برای این مطالعه، رایانه‌های بسیار پرقدرت برای ماه‌ها بی‌وقفه به انجام محاسبه پرداختند تا شبیه‌سازی دقیقی از وضعیت گونه‌های پستانداران طی 50 سال آینده ارائه کنند.

مت دیویس (Matt Davis) نویسنده اصلی این مطالعه تأکید کرد: برخی حیوانات خاص می‌توانند از خطر انقراض نجات پیدا کنند، زیرا صدها گونه از این حیوانات وجود دارند، اما برخی حیوانات دیگر به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند. تأثیر انقراض بسیاری از پستانداران عصر یخبندان را امروز می‌توان حس کرد.

محاسبات صورت گرفته در این مطالعه نشان می دهد، در بهترین حالت، زمین برای بازگشت به تنوع زیستی در سطح کنونی و بازیابی خود به 3 تا 5 میلیون سال زمان نیاز دارد!

در این مطالعه تأکید شده است: مدت زمان بسیار کمی برای کند کردن روند انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری به خصوص پستانداران در اختیار داریم. بهبود اقدامات حفاظت از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری می‌تواند میلیاردها سال تاریخ تکاملی منحصربفرد زمین را از خطر پیش روی نجات دهد.نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شد.