گزارش تصویری از کانال سوئز

کانال سوئز در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر قرار گرفته است . در واقع این کانال به عنوان کوتاه ترین مسیر برای کشتی‌ها و قایق هایی که از بندرهای قاره اروپا و امریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت وآمد هستند، ساخته شده‌ است و می توان گفت کانال سوئز سریع ‌ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیاست . این موضوع سبب شده است که کانال فوق اهمیتی بسیار زیاد در تجارت بین الملل داشته و نقشی پر رنگ در ترابری و ترانزیت جهانی ایفا کند .

آبراه سوئز به عنوان  راه میان بری برای کشتی‌ها و قایق هایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا ، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت ‌وآمد هستند ، ساخته شده‌ است تا این کشتی ها مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند . بر اساس آمارهای بین المللی ، در حدود ۷ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود . این کانال یکی از منابع اصلی درآمد ارزی مصر است .

لازم به توضیح است که کانال سوئز برای نخستین بار توسط شاهان سلسله هخامنشی ساخته شده است . چنان که می دانیم در تمام ادوار تاریخ مصر ،رود  نیل شاهراه اصلی کشتی رانی بوده است . هرودوت مورخ مشهور یونانی خاطر نشان می کند که پارس ها مراقبت کامل در حفظ و مرمت سدها و کانال های مصری به خصوص برای جلوگیری از زیر آب رفتن ممفیس ، داشتند .

بندر ممفیس که به وسیله کانال ، مستقیماً به نیل مرتبط بود ، بندری بسیار فعال بود ؛ و در آن نه تنها یک کارگاه کشتی سازی نظامی  هخامنشی ، بلکه یک بندر تجاری ، استقرار داشت  که بازرگانان کاریه ای ، یونیه ای و فینیقی در آن به داد و ستد مشغول بودند .  نا گفته نماند  که به ابتکار داریوش یک کانال  میان دریای سرخ حفر شد  که این عمل از اقدامات مهم دیگر داریوش که در نوع خود بی سابقه بوده و خود دلیل بر اهمیت موضوع سفر های دریایی در زمان وی است . این کانال امروزه به نام کانال سوئز معروف است و نقش مهمی در تجارت میان مصر ، اروپا و آسیا ایفا می کند و از نظر نظامی نیز بسیار با ارزش محسوب می شود .

 در حفاری های انجام گرفته در این محل کتیبه ای از داریوش یافت شده است که به چهار زبان مصری ، پارسی باستان ، ایلامی و آشوری نوشته شده است و علاوه بر آن مورخینی مانند هرودوت نیز به این مساله اشاره کرده اند . ترجمه کتیبه فوق الذکر به شرح زیر می باشد :

1- خدای بزرگی است اهورامزدا که آن آسمان را آفرید . که این زمین را آفرید . که مردم را آفرید . که شادی مردم را قرار داد (آفرید). که داریوش را شاه کرد . که به داریوش شاه شهریاری را که بزرگ و دارای اسبان خوب و مردان خوب است ارزانی فرمود .

2- من داریوش شاه بزرگ شاه شاهان ، شاه کشورهای دارای همه گونه مردم ، شاه در این سرزمین بزرگ دور و دراز ، پسر ویشتاسپ هخامنشی .

    3  –  داریوش شاه گوید : من پارسی هستم ، از پارس مصر را گرفتم ، فرمانت کندن این               ترعه را دادم از رود خانه ای به نام نیل که در مصر جاری است تا دریایی که از پارس  می رود . پس از آن این ترعه کنده شده چنانکه فرمان دادم و کشتی ها از مصر از وسط ترعه به سوی پارس روانه شدند چنانچه مرا میل بود …   

 با حفر این کانال دریای مغرب به اقیانوس هند متصل شد و اهمیت رودهای فرات و دجله بسیار کم شد و دیگر تا مد تها اهمیت تجاری و ترانزیتی خود را به دست نیاورد و کاربرد آن صرفاً آبیاری مزارع کشاورزی بین النهرین شد و به همین دلیل سدهای متعددی بر روی آن ساختند که خود عاملی بازدارنده برای حرکت کشتی ها بود .

بر اساس متون تاریخی در این کانال دو کشتی با سه ردیف پاروزن می‌توانستند پهلو به پهلوی هم حرکت کنند. در نتیجه عرض آن را می‌توان در حدود ۴۵ متر حساب کرد. اگر عمق کانال را اندکی بیش از سه متر بدانیم، باید برای کندن مسیر ۸۴ کیلومتری کانال، دوازده میلیون متر مکعب خاک برداشته می‌شد . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا