همکاری شرکت های دانش بنیان ایرانی در شهر نانوی عمان

به گزارشس سیناپرس به نقل ازایرنا، دکتر سعید سرکار شامگاه دوشنبه در بازدید از یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران در جمع خبرنگاران گفت: امسال میزبان بیش از 40 میهمان خارجی از کشورهای روسیه، بولیوی، مالزی، اندونزی، عمان، کره جنوبی و عراق هستیم که یک طیفی از همکاری ها را با جمهوری اسلامی در حوزه نانو تکنولوژی دنبال می کنند.

وی با اشاره به نوع درخواست های هیات های خارجی به منظور همکاری مشترک با کشورمان در بازدید از یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو گفت: بعنوان مثال هیات عمانی بیشتر به دنبال این بود که ابتدا شرکت های نانو فناوری ایران بتوانند با مکانیزم توسعه بازار در این کشور و کشورهای آفریقایی اقدام کنند.
سرکار تصریح کرد: آنها می خواهند که شرکت های ایران، عمان را به عنوان یک هاب و پلتفرم برای تولید محصولات شان در نظر بگیرند.
«پروژه شهر نانوی عمان قرار است با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی ایران تا سال 2023 تاسیس شود. این پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات امکان‌سنجی و طراحی قرار دارد و فاز اول آن در مساحت یک میلیون مترمربع در ناحیه‌ای در حاشیه شهر مسقط، پایتخت عمان ایجاد خواهد شد.»
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: این یعنی شرکت هایی که در ایران محصولات نانویی تولید می کنند در عمان نیز یک واحد تولیدی برای ارسال به بازارهای این کشور و همچنین بازارهای عربی و آفریقایی راه اندازی کنند.
سرکار با اشاره به جلسه مذاکرات انجام شده نمایندگان عمانی با 40 شرکت دانش بنیان نانویی کشورمان اظهارکرد: خوشبختانه این مذاکرات نتایج خوبی به دنبال داشته است.
وی درخصوص اینکه چند شرکت ایرانی برای راه اندازی شهر نانویی در کشور عمان همکاری خواهند داشت نیز گفت: عمانی ها در حال حاضر با 40 شرکت مذاکره کرده اند که کارشان را شروع کنند.
سرکار اظهار امیدواری کرد که در سال 2019 حداقل با 20 شرکت فعالیت های تجاری سازی و ورود به بازار عمان اتفاق بیافتد و پس از آن پروسه تولید محصول در این کشور آغاز شود چراکه ایجاد و راه اندازی شهر نانو در عمان حداقل به پنج سال زمان نیاز خواهدداشت.
به گفته وی، با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو و یک شرکت فعال در حوزه نانو فناوری، پورتال آموزشی فناوری کشور عمان به عنوان نخستین گام ایجاد شهر نانو با همکاری یکی‌ از شرکت‌های فعال در حوزه نانو راه اندازی شده است.
وی در ادامه با اشاره به حضور و بازدید هیاتی از سایرکشورهای دنیا از جمله بولیوی از یازدهمین نمایشگاه نانو فناوری گفت: ما با این کشور قراردادی در خصوص توسعه منابع انسانی و راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در حوزه نانو تکنولوژی و همچنین تاسیس آزمایشگاه نانو تکنولوژی به امضاء رساندیم.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همچنین با اشاره به بازدید 10 شرکت کره ای از یازدهمین نمایشگاه نانو و رصد شرکت های فناور ایرانی به منظور تبادل تکنولوژیکی و فناوری گفت: برای سال سوم است که کره ای ها از نمایشگاه فناوری نانو ایران دیدن می کنند و در نمایشگاه نانو غرفه دارند.
سرکار مذاکرات انجام شده با هیات کره ای را خوب ارزیابی کرد و گفت: توافق نامه هایی به امضا رسیده که در فازهای بعدی تبدیل به قرارداد رسمی خواهد شد.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همچنین با اشاره به نوع درخواست هیات عراقی بازدید کننده از یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو گفت: عراقی ها بیشتر به دنبال محصولات نانو و همچنین بدنبال دریافت الگوی آموزش دانش آموزی نانو هستند.
وی همچنین گفت:درخواست هیات مالزیایی در بازدید از نمایشگاه نانو امسال بیشتر مربوط به حوزه کاربرد نانو تکنولوژی در حوزه ساختمان و محیط زیست بود که در یازدهمین نمایشگاه نانو با چند شرکت مذاکره و از واحدهای تولیدی آنها بازدید داشته اند.
دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: احتمالا در آینده نزدیک مذاکراتی در سطوح بالاتر با مسئولان کشور مالزی اتفاق خواهد افتاد که امیدواریم در چند ماه آینده این مذاکرات به قراردادهای همکاری، تولیدی و تجاری تبدیل شود.
وی همچنین با اشاره به بازدید هیات روسی از یازدهمین نمایشگاه نانو اظهار کرد:هدف روس ها همکاری با ایران به منظور تدوین استانداردهای نانو تکنولوژی است که البته همکاری های مناسبی در این زمینه شکل گرفته است.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: در آینده نزدیک یک پروژه مشترک در تدوین استانداردهای نانو در عرصه بین المللی با روس ها خواهیم داشت.
وی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، فعالیت های گسترده ای در توسعه تبادل همکاری های تکنولوژی و توسعه صادرات محصولات مبتنی بر نانو برای شرکت ها اتفاق بیافتد.
سرکار همچنین در ادامه با بیان اینکه، میزان صادرات سال گذشته محصولات نانو حدود 65 میلیون دلار بوده است اظهار امیدواری کرد این مبلغ برای سال جاری حداقل به 110 میلیون دلار افزایش یابد.
یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ۲۱ الی ۲۴ مهرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج‌فارس در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا