خودنمایی فناوری‌های ایرانی در نمایشگاه جیتکس2018

سی و هشتمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات جیتکس هم زمان با هفته تکنولوژی دبی از روز گذشته (۲۲ مهرماه) در مرکز تجارت جهانی شهر دوبی در کشور امارات متحده عربی آغاز به کار کرد. این نمایشگاه به مدت ۵ روز میزبان آخرین دستاوردهای شرکت های فناوری اطلاعات در حوزه های مختلفی همچون اینترنت اشیا، شهر هوشمند، هوش مصنوعی، سخت افزار و نرم افزار، اپلیکیش های موبایل، امنیت اطلاعات، بازی های رایانه ای، هواپیماهای بدون سرنشین، لپ تاپ و تبلت، گوشی تلفن همراه، زیرساخت و شبکه های ارتباطی، تکنولوژی صوتی و سایر خدمات اینترنتی است.

در این نمایشگاه پاویون جمهوری اسلامی ایران با حضور ۳۱ شرکت ایرانی و با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی ایران، اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار و مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد تشکیل شده است. از این تعداد ۱۸ استارتاپ با حمایت اتاق بازرگانی تهران، ۵ استارتاپ با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان، ۵ شرکت نشر دیجیتال و ۳ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه حضور یافته اند. معرفی آخرین دستاوردها، تلاش برای جذب بازار خارجی و نیز حضور در نشست های تخصصی ازجمله اهداف حضور شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های ایرانی در این رویداد بین المللی است.

بازارسازی محصولات دانش بنیان؛ هدف اصلی حضور شرکت‌های ایرانی

مهدی فقیهی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه "جیتکس" محل رویارویی بزرگان ICT جهان است، گفت: هدف اصلی حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه جیتکس دوبی، علاوه بر برقراری ارتباط با فعالان صنعت فاوای جهان، بازارسازی برای محصولات دانش بنیان و خدمات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی جیتکس دوبی و حضور پاویون ایران در این نمایشگاه، اظهار کرد: در این نمایشگاه، پاویون ایران متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی ایران، فدراسیون فاوای ایران و وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جیتکس پل ارتباطی ایران با فعالان فاوای جهان است که از ۱۴۰ کشور جهان در قالب غرفه دار و بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، یادآور شد: هدف اصلی حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه، علاوه بر برقراری ارتباط با فعالان صنعت فاوای جهان، بازارسازی برای محصولات دانش بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و صرفا شناسایی فناوری های جدید و خرید تجهیزات خارجی هدف نهایی حضور در این نمایشگاه نیست، همچنان که در چند سال گذشته رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی از جمله نمایشگاه جیتکس، فراهم کردن فرصت توسعه بازار و صادرات محصولات دانش بنیان بوده است.

فقیهی با بیان اینکه برای بازارسازی محصولات دانش بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه در منطقه دارای پتانسیل و مزیت صادراتی هستیم، گفت: با کشورهای عراق، افغانستان، عمان و ترکیه روابط خوبی برقرار است و به برگزار کننده پاویون ایران در جیتکس نیز توصیه شده که تعاملات با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اعلام شده را در اولویت قرار دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: در شرایط فعلی رسالت اصلی، حمایت دولت از حضور شرکت‌های ایرانی در تمامی نمایشگاه‌های خارجی از جمله جیتکس باید بر بازارسازی محصولات دانش‌بنیان متمرکز باشد که با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، مزیت‌های صادرات افزایش یافته و افزایش صادرات غیرنفتی نیز اثرات مثبت برای کشور خواهد داشت.

کدام استارت‌آپ‌های ایرانی در جی‌تکس 2018 حضور دارند؟

در جی‌تکس 2018 دبی، اتاق بازرگانی تهران به مانند سال گذشته، غرفه‌ای را در بخش «ستاره‌های آینده جی‌تکس» در اختیار گرفته‌است تا شرکت‌های نوپای فناوری و استارت‌آپ‌های ایرانی بتوانند در این غرفه، تولیدات خلاقانه خود را برای جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی به نمایش گذاشته و امکان همکاری با دیگر استارت‌آپ‌های جهانی را به محک بگذارند.

در میان 18 استارت‌آپ ایرانی حاضر در غرفه اتاق بازرگانی تهران در جی‌تکس 2018 دبی، استارت‌آپ‌های مبتنی بر خدمات آنلاین بیشترین حضور را دارند.

استارت آپ های فعال ایرانی از حوزه گردشگری تا لجستیک: نومد تورز (Nomad.tours) و فلکسا (Felexa) دو استارت‌آپی هستند که خدمات گردشگری را به کاربران خود ارایه می‌دهند. استارت‌آپ Nomad گردشگران خارجی را برای ورود به ایران ترغیب کرده و تورهای تفریحی از مناطق مختلف ایران را به آنان معرفی می‌کند. در استارت‌آپ Felexa نیز گردشگران تجربیات و تصاویر جاذبه‌های گردشگری ایران را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و کاربران می‌توانند به صورت مستقیم با گردش‌بَران محلی گفت‌وگو کرده و از خدمات گردشگری آنان استفاده کنند. پاک‌لین (paklean) استارت‌آپ دیگری است که خدمات خشکشویی آنلاین ارایه می‌دهد. با پلت‌فرم طراحی شده این استارت‌آپ، کاربر می‌تواند کفش و لباس‌ کثیف خود را در هر کجای تهران که باشد، تحویل دهد و چند ساعت بعد، تمیز و اتوکشیده تحویل بگیرد. کارگو24 (Cargo24) دیگر استارت‌آپ ایرانی حاضر در جی‌تکس 2018 دبی است که خدمات حمل‌و‌نقل بار جاده‌ای و بین‌المللی را به کاربران خود می‌دهد. این پلت‌فرم به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر می‌تواند بار خود در هر ابعاد را برای حمل و جابه‌جایی روی این وب‌سایت بارگذاری کرده و رانندگان ترانزیت با اعلام نرخ پیشنهادی، بار را جابه جا کنند. نکسو (Nexo) نیز که امسال به غرفه اتاق تهران در جی‌تکس 2018 دبی راه پیدا کرده، یک پلت‌فرم آنلاین ارایه خدمات فنی، تخصصی و عمومی است. کاربران از طریق این استارت‌آپ متولد شده در اوایل سال 97، می‌توانند از لوله‌کش و برق‌کار و نقاش تا نظافت‌چی و پزشک و وکیل را تنها با چند کلیک از وب سایت و یا اپلیکیشن نکسو دریافت کنند. یوچک (Ucheck) نظرسنجی‌های آنلاین را روی وب و اپلیکیشن برای کاربران ساخته و منتشر می‌کند و به سازندگان نظرسنجی‌ها این امکان را می‌دهد تا داده‌های به دست آمده را گزارش‌گیری و تحلیل کنند. مانی‌بُن (Manibon) نیز استارت‌آپی است که در زمینه راه‌اندازی باشگاه مشتریان بر اساس تحلیل رفتار مشتری، کار می‌کند. مانی‌بن در واقع با تحلیل رفتار مشتریان، حس وفاداری را در آنان به کسب و کارها را ایجاد می‌کند.

استارت آپ‌های حوزه سلامت: در گروه استارت‌آپ‌های ایرانی که امسال، اتاق تهران به جی‌تکس 2018 دبی خواهد برد، سه استارت‌آپ در حوزه سلامت نیز حضور دارند. زوپ (Zoop) یک استارتاپ ویزیت آنلاین ویدیویی میان پزشک و بیمار است که سال 93 طراحی و تولید آن آغاز شد و پیاده‌سازی امکان ویدئویی آن در شهریور 1397 به پایان رسید. زوپ تنها اپلیکیشن ایرانی دارای دانش و قابلیت ارتباط ویدیویی داخل کشور میان پزشک و بیمار است. از سنس (Az sense) دیگر استارت‌آپ حوزه سلامت است که راهی رویداد جی‌تکس 2018 دبی می‌شود. این استارت‌آپ مانیتورینگ‏های علایم حیاتی که در آمبولانس‏ها و اورژانس‏ها استفاده می‏شوند را به خوانشگر مورد نیاز برای تشخیص سکته قلبی مجهز می‌کند. ویتامید (Vitamid) دیگر استارت‌آپ اعزامی به جی‌تکس 2018 است که امسال برای نمایش توانمندی‌های فناورانه در حوزه سلامت از ایران، راهی این همایش بزرگ می‌شود.

استارت آپ‌های حوزه بلاکچین و رمز ارزها: امسال نیز به مانند سال گذشته و جی‌تکس 2017، استارت‌آپ‌هایی از ایران با رویکرد بلاکچین و رمز ارزها پا به جی‌تکس 2018 خواهند گذاشت. نوبیتکس (Nobitex) از جمله کسب‌و‌کارهای خلاقانه این حوزه است. نوبیتکس پلت‌فرم حرفه‌ای برای مبادله دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارزها و توکن‌های مبتنی بر دارایی است که توسط متخصصان داخلی و با دانش بومی تولید شده است. والکس (Wallex) دیگر استارت‌آپ این بخش است که بر اساس ارایه درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال و پلت‌فرم تبادل ارزهای دیجیتال با امنیت بالا و پوشش متنوع کوین‌ها خلق شده است. دری‌کوین (Dericoin) استارت‌آپی است که در ابتدا با استراتژی آموزشی با استفاده از اولین بلاگ آموزشی ارزهای رمزنگارش شده شروع به کار کرد و اکنون در مرحله تست پلت‌فرم معاملاتی است.

استارت آپ‌های فعال شبکه‌های اجتماعی: استارت‌آپ‌هایی با تم شبکه‌های اجتماعی نیز امسال دو نماینده در جی‌تکس 2018 دبی دارند. امجی (Emji) یک پلت‌فرم شبکه اجتماعی است که با هدف ساده‌سازی روابط و برقراری ارتباطات و همچنین خرید و فروش آنلاین در فضای مجازی پایه گذاری شده است. طراحان این استارت‌آپ به دنبال خلق یک بازار جدید در بستر شبکه اجتماعی هستند. کَلگرام (Kalgram) نیز که کل‌کل کردن‌های فوتبالی را به فضای مجازی آورده، شبکه‌ اجتماعی است که طرفداران فوتبال را دور هم جمع کرده و با انتخاب تیم، به کل‌کل با همدیگر مشغول می‌کند.

استارت آپ‌های حوزه هوش مصنوعی: در میان تیم‌های اعزامی اتاق تهران به جی‌تکس 2018 دبی، دو گروه با موضوع هوش مصنوعی پا به این عرصه بین‌المللی گذاشته‌اند. کارو ال (Caro Al) از جمله استارت‌آپ‌های این بخش است. این استارت‌آپ ایرانی، راهکارها و کاربردهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها و حوزه‌های مختلف را ارایه می‌دهد. اگزا (Exa) نیز استارت‌آپی است که با جمع‌آوری گسترده اطلاعات، به استفاده‌کنندگان از آن قدرت بیشتری برای تحلیل و پیش‌بینی مسائل ارائه می‌دهد.

استارت آپ فعال در فروش آثار هنری: استارت‌آپ Arthibition نیز که در زمینه خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی در بستر وب و فضای مجازی راه‌اندازی شده است، پلتفرمی است که در اوایل سال 2015 میلادی ایجاد شد و هنرمندان، مجموعه‌داران و گالری‌ها را به خریداران آثار هنری و هنردوستان متصل می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا