علم در 28 مهرماه

  • روز جهانی پوکی استخوان

اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان بهداشت جهانی WHO روز 20 اکتبر (28 مهرماه)  را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است.

فرد ممکن است بدون آن که خود متوجه شود به پوکی استخوان مبتلا شده باشد، در واقع به همین علت است که پوکی استخوان بیماری خاموش نامیده می شود. متاسفانه علائم بالینی در مراحل اولیه  بیماری پوکی استخوان وجود ندارد. اما در مراحل پیشرفته از روی عوارض می توان به وجود این بیماری پی برد. عوارض پوکی استخوان عبارتند از: شکستگی خودبه خودی با کمترین ضربه بر استخوان ها بخصوص در نواحی ران و لگن، کمر و ستون مهره ها که غالبا این اولین علامت است.

کمر درد شدید در نقطه خاص که نشانه شکستگی است. شکستگـی هـای حاصـل از بیماری پوکی استخوان، به طور عمده درنواحی گردن، استخوان ران، مهره های ستون فقرات و استخوان های مچ دست، رخ می دهد حتی گاهی شکستگی های خودبه خودی مهره ها، گردن و استخوان ران نیز دیده شده است. وقتی بیماری خیلی شدید باشد، فشارهای خفیفی مثل خم شدن به جلو، عطسه یا سرفه کردن نیز می تواند باعث شکستگی مهره شود.از عوارض دیگر این بیماری تغییر شکل ستون فقرات است که موجب انحنای پشت یا قوز درآوردن می شود. کوتاه شدن قد نیز می تواند عارضه ای از این بیماری تلقی شود حتی بعضی محققان عقیده دارند افتادن دندان ها در سال های بالا نیز ناشی از همین پوکی استخوان است.

  • روز جهانی آمار

برای نخستین بار در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۰ در سراسر جهان جشن گرفته شد. در این روز که توسط کمیسیون آماری سازمان ملل متحد ‏(en)‏ برپا شده، اقداماتی در کشورهای مختلف برای معرفی علم آمار و اهمیت آن صورت می‌گیرد.

  • روز جهاني مراقبت پرواز

فدراسيون جهاني كنترلرهاي ترافيك هوايي(ايفاتكا) 28مهرماه(20 اكتبر) را به پاسداشت زحمات كنترلرهاي ترافيك هوايي، به نام ايشان نامگذاري نموده تا بدينوسيله سازمانها و نهادهاي مرتبط قدردان زحمات مردان و زنان بي‌ادعاي صنعت هوانوردي باشند.

  • تولد گوتريد آخن وال

پروفسور گوتريد آخن وال رياضي‏دان معروف آلماني در 20 اكتبر 1719م، در آلمان متولد شد و پس از طي مدارج تحصيلي خود، به عنوان يك استاد برجسته رياضي مطرح گرديد. وي با مطالعه و تحقيق در علم رياضيات، علم آمار را كه در فراهم كردن اطلاعات كمي و تحليل اين اطلاعات به كار مي‏رود، بنيان گذارد. آخن وال با طرح لفظ "ستاتيستيك" در مقدمه كتاب خود درباره آمار، اين مسئله را مورد توجه قرار داد. وي علاوه بر رياضي، در فلسفه و قوانين فلسفي مطالعات زيادي داشت و به عنوان يك صاحب‏نظر در اين رشته آثار متعددي از خود به جاي گذاشته است. پروفسور گوتريد آخن وال سرانجام در اول ماه مه 1771م در 52 سالگي درگذشت.

  • تولد سر جیمز چدویک

سر جیمز چدویک متولد  ۲۰ اکتبر ۱۸۹۱ بود. وی  فیزیک‌دان انگلیسی است. در سال ۱۹۳۲ نوترون را که رادرفورد در سال ۱۹۲۰ وجود آن را پیش‌بینی کرده بود، کشف کرد و به همین سبب، در سال ۱۹۳۵ جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد.چدویک  در ۲۴ ژوئیه ۱۹۷۴ درگذشت.

  • درگذشت مغازلي

ابوعُمَر مغازلي بوزجاني نيشابوري، حاسب و منجّم و مهندس بود. او هندسه را از يحيي الماوَرْدي و ابوالعلاء ابن كَرنيب فرا گرفت. هم چنين ابوالوفاء بوزجاني (كه تانژانت را از بررسي مسجد پيامبر اكرم(ص) اختراع كرد) برادرزاده‏ي اوست كه كسب فنون رياضي را از او آموخت.

  •  درگذشت دکتر ادوارد دونل توماس

دکتر ادوارد دونل توماس در استفاده از پیوند مغز استخوان در بیماران سرطان خون پیشگام بوده و بعدها در سال 1990 توانست جایزه نوبل پزشکی را برای این دستاورد از آن خود کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا