جایزه ۲ میلیون دلاری مصطفی (ص) چگونه و به چه کسانی اعطا می شود؟

سیناپرس: نخستین جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) که اساسنامه آن در سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، هشتم دی ماه سال جاری به چهار دانشمند و پژوهشگر مسلمان اعطا می‌شود.

این جایزه که مهم ترین ویژگی آن مبلغ بسیار قابل توجه اش است، در چهار رشته «علوم و فناوری نانو»، «علوم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «طرح برتر دانشمند مسلمان» به 4 نفر و هریک به مبلغ 500 هزار دلار اعطا می شود.

جایزه مصطفی (ص) که هر دوسال یک بار برگزار می شود، با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند. همچنین قرار است این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی باشد و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک کند.

شورای سیاستگذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام  است که بر روند اعطای آن نظارت می‌کند. همچنین پیش بینی شده که این جایزه به طرح‌هایی تعلق بگیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آنها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده باشند.

هزینه های جایزه مصطفی (ص) چگونه تامین می شود؟

هرچند که با وجود اهمیت برگزاری این جایزه در حوزه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نیز جایزه چشمگیر 2 میلیون دلاری آن، بحث اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص) بسیار ضعیف بوده و هنوز هم ابهامات زیادی در مورد نحوه برگزاری آن و نیز مشارکت دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام در این جایزه وجود دارد، اما برگزارکنندگان این رویداد مهم علمی به حضور گسترده دانشمندان و پژهشگران مسلمان بسیار امیدوارند.

اما بحث مربوط به تامین هزینه های اجرایی و پاداش نقدی جایزه هم از دیگر موضوعات مهم و چالش برانگیز جایزه مصطفی (ص) است. دکتر علی قنواتی؛ مشاور اطلاع‌رسانی و برندسازی جایزه مصطفی (ص)، با بیان این که هزینه‌های اجرایی برگزاری این جایزه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: منابع مالی این جایزه نیز از طریق صندوق موقوفات جایزه مصطفی که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی آن «بانک توسعه اسلامی» است، تامین می‌ شود.

همچنین مقرر شده است که بانک توسعه اسلامی به‌عنوان یک سازمان بزرگ اقتصادی در ساخت یک مجتمع تجاری در شهر تهران، به نفع جایزه مصطفی مشارکت کند. این مجتمع تجاری یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری و خرید ایران و خاورمیانه خواهد بود و منابع حاصل از آن وقف جایزه مصطفی (ص) و برای پرداخت جایزه استفاده خواهد شد.

صدور اوراق وقف قابل‌خرید و فروش در بورس هم از دیگر منابع تامین مالی این جایزه عنوان شده که عواید حاصل از فروش این اوراق به تأمین هزینه اعطای جایزه اختصاص خواهد یافت. برگزارکنندگان جایزه از خیرین و علاقه‌مندان به علم و دانش دعوت کرده اند که از راه‌ تماس با دبیرخانه و دفتر موقوفات جایزه مصطفی (ص)، موقوفات خود را در این دفتر به هر میزان و شرایطی ثبت کنند.

چه کسانی می توانند در جایزه مصطفی (ص) شرکت کنند؟

افراد برای شرکت در جایزه مصطفی (ص) می بایست حتما از سوی یک نهاد معتبر علمی یا دانشگاهی نامزد شوند. در حال حاضر 204 نهاد علمی از 54 کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی مشخص شدند که می‌توانند نامزد معرفی کنند. نهادهای مربوطه تا بیست و یکم شهریور (12 سپتامبر) فرصت دارند دانشمندان و پژوهشگران خود را معرفی کنند.

آثار رسیده به دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) در دو مرحله ارزیابی و داوری می‌شوند. در مرحله اول، کمیته‌های داوری مقدماتی، مدارک و صلاحیت آثار را از نظر ویژگی‌های عمومی بررسی کرده و آثار دارای صلاحیت را به مرحله بعدی داوری می‌فرستند. مطابق ضوابط، آثاری که پیش از این برنده حداقل یک جایزه معتبر علمی در سطح جهان شده باشند، به مرحله بعد راه نمی‌یابند. همچنین آثاری که به‌صورت شخصی و خارج از مسیر صحیح نامزدی توسط نهادهای نامزد کننده ارایه شوند در این مرحله پذیرفته نمی‌شوند. در مرحله نهایی، در هر یک از حوزه‌های جایزه، یک گروه داوری هفت‌نفره از محققان و دانشمندان برجسته بین‌المللی آثار نهایی را داوری و اثر برگزیده را با توجه به شاخص‌هایی چون ویژگی های برجسته اثر، دامنه نفوذ و ویژگی های صاحب اثر انتخاب می‌کنند.

 

    

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا