15 طرح با قابلیت تجاری‌سازی ارائه شد

برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو این فرصت را در اختیار فعالان حوزه کسب‌وکار، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوران و دانشگاهیان قرار می‌دهد تا دستاوردهای نوآورانه خود را توسعه داده و در راستای ثروت‌آفرینی از دانش قدم بردارند.

بر این اساس برنامه نانو مچ (NanoMatch) به عنوان یک برنامه کاملا حمایتی تعریف شد که در قالب آن همه ساله به دریافت طرح‌های مربوط به نمونه اولیه رسیده از سراسر کشور اقدام می‌شود و پس از انتخاب طرح‌های نهایی سعی در حمایت از طرح‌های منتخب در راستای تجاری‌سازی می‌کند.

شناسایی و حمایت از فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، همسوسازی دستاوردهای دانشگاه با نیاز صنعت، تسهیل و تسریع در فرآیند تجاری‌سازی، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حمایت از دستاوردهای دارای نوآوری در سطح جامعه از جمله اهداف برنامه‌های نانومچ است.

هر طرحی که دارای نمونه اولیه بوده و مشابه خارجی نداشته باشد و در صورت وجود مشابه جهش اقتصادی و یا ارتقای خواص، کیفیت و یا کارایی نسبت به آن داشته باشد، ضمن آنکه طرح‌های مرتبط با فناوری نانو باشند، می‌تواند از مزایای این برنامه بهره‌مند شود.

برنامه نانو مچ دارای بسته‌های حمایتی چون مشاوره‌های حقوقی و قراردادها، تسهیلات توسعه محصول و ساخت دمو، تاییدیه نانو مقیاس، اخذ مجوزها، ارائه آموزش در حوزه‌هایی مانند مدل کسب و کار، مالکیت فکری و تامین مالی و خدمات می‌شود.

حمایت از طرح‌های نوین

شکوه خلیلی، مسوول بخش برنامه تجاری سازی فناوری نانو یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در گفت‌وگو با ایسنا، برنامه نانو را یک برنامه حمایتی در حوزه فناوری نانو توصیف کرد و یادآور شد: در این برنامه طرح‌هایی که دارای نمونه اولیه باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند تا صاحبان فناوری بتوانند محصولات خود را توسعه دهند تا آماده ورود به بازار شوند.

وی با بیان اینکه در فرآیند رسیدن محصولات به بازار، نانو مچ از فناوران حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: برای این منظور در طول سال چندین فراخوان اعلام می‌شود و صاحبان فناوری طی فرآیندی اقدام به ثبت محصولات خود خواهند کرد.

خلیلی با تاکید بر اینکه طرح‌های ارسالی بر اساس معیارهایی چون ترکیب تیم تحقیقاتی، مرتبط بودن طرح با فناوری نانو، نوآوری و دارا بودن پتانسیل تجاری‌سازی مورد بررسی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: طرح‌های منتخب وارد برنامه نانو مچ خواهند شد.

مسؤول بخش برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو با بیان اینکه حمایت‌ از طرح‌های منتخب بسته به سطح طرح‌ها است، افزود: طرح‌های منتخب از خدماتی چون مشاوره‌، آموزش، تسهیلات و استفاده از شبکه آزمایشگاه‌های راهبردی برخوردار خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه در نمایشگاه امسال ششمین دوره برنامه نانو مچ برگزار می‌شود، اظهار کرد: طرح‌های عرضه شده در این بخش طرح‌هایی هستند که آمادگی ورود به بازار را دارند که تعداد آنها بالغ بر 15 طرح می‌شود.

مسوول بخش نانو مچ یازدهمین جشنواره نانو فناوری، اضافه کرد: علاوه بر این تعداد، 2 طرح "نانو سیلیکای آب گریز هیدروفوم" و "پوشش‌ عایق حرارتی" عرضه شده در این بخش نیز سال قبل توانستند در فاز نیمه‌صنعتی تولید شوند.

خلیلی خاطر نشان کرد: از سال 1392 که برنامه نانومچ اجرایی شد، تاکنون 106 طرح در این برنامه شرکت کردند که از این تعداد 30 طرح موفق به فروش و یا جذب سرمایه شدند.

اسامی طرح‌های عرضه شده در این بخش به این شرح است: 

ردیفعنوان طرح‌های متخب نانو مچ
1محلول ضد لغزش
2نانو مستر بچ‌های پلیمری رسانا و نیمه رسانا
3کیت تشخیص طبی مبتنی بر تلفن همراه
4کرم نانو ذرات لیپیدی جامد حاوی عصاره شیرین‌بیان
5کامپوزیت دندانی لایت کیور نانو هیبریدی
6نانو پیگمنت هیبریدی
7مکمل داروی گیاهی تقویت کننده حافظه و بهبود فراموشی
ورنگ نانو کامپوزیت آبگریز
9مات‌کننده بر پایه نانو سیلیکا
10لحیم نانوساختار SAB-Bi عاری از سرب
11پلی آنیلین رسانا
12سیال هوشمند مگنتورئولوژیک
13دستمال کاغذی آنتی باکتریال
14نانو آفت کش ارگانیک
15جوهر فلورسنت

یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو از 21 مهر ماه آغاز شده و تا ۲۴ مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا