دانشگاه همواره مدافع عقلانیت و سیاست مدبرانه است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، منصور غلامی روز یکشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی با حضور رییس جمهوری در دانشگاه تهران افزود: دانشگاه در تلاطم های دی ماه سال قبل با درایت لازم از هر گونه موج آفرینی پرهیز کرد و این مطالبات را مورد تحلیل و مداقه عالمانه قرار داد.

وی ادامه داد: وزارت علوم، رسالت خود را در سطوح چند گانه بین المللی، ملی و محلی تعریف می کند و دانشگاه به عنوان نهادی که بالاترین سطح اجتماعی در بین مردم را دارد حفظ وحدت را جزو آرمان های خود می داند.
وزیرعلوم، تحقیات و فناوری گفت: نظام آموزشی و علمی همواره نهادی تغییر آفرین، اثرگذار و متعهد به آرمان های دینی بوده است و سهم آنها در تحقق انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی، پیشرفت وتوسعه کشور سهمی در خور توجه بوده که استمرار آن در گرو بالندگی و حفظ جایگاه نهاد دانشگاه است.
غلامی افزود: قرار گفتن دانشگاه ها در مرزهای دانش و رقابت با مراکز علمی جهان و شریک شدن در تولید علمی از مسیرهای جدی است.
وی ادامه داد: نهاد دانشگاه مسوول انتقال فرهنگ ملی و دینی است و تنها مرکز تولید علمی و مادی نیست و نهادی اجتماعی و فرهنگی است که با کارویژه فرهنگ پذیری عمل می کند و مهمترین آن تولید انسانی آگاه و فرهیخته است.
وزیر علوم با اشاره به دستاوردهای علمی دانشگاه ها گفت: ایران در سال 2017 میلادی، در بین 25 کشور برتر علم دنیا با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد نسبی علم را به دست آورد و کشورهای روسیه و چین به ترتیب با 6.6 درصد و 4.3 درصد رتبه های دوم و سوم را داشتند که نشانگر تلاش دانشگاهیان دانشجویان و اساتید است.
غلامی افزود: رقابت علمی ایران در مجموعه کشورهای در حال توسعه نبوده بلکه با کشورهای توسعه یافته ، صورت می گیرد و به همین منظور رشد علمی کشور بر اساس مقالات ثبت شده در پایگاه های معتبر دنیا طی سال های 2012 تا 2017 میلادی صعودی بوده است.
وی گفت: مقالات ثبت شده در سال 2017 نسبت به 2012 رشد 34 درصدی را تجربه کرده که در منطقه رتبه اول و در بین کشورهای غیر متعهد بعد از کشور هند قرار داریم.
وزیر علوم گفت: فضای نقد و انتقاد بسیار سازنده است ولی نباید از دستاوردهای امیدبخش و حاصل تلاش اساتید غفلت کرد تا امید آنها تضعیف شود.
وی افزود: درحوزه علم و فناوری در سال 2018 میلادی 18 دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز و بیش از 22 دانشگاه در کشور در رتبه بندی لایدن قرار گرفتند
وزیر علوم گفت: در حوزه دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان در سال 96 در رده 75 ارزیابی شدیم که آن هم به دلیل حضور شرکت های دانش بنیان در کنار مراکز علمی است ، 43 پارک علم و فناوری حامی شرکت های نوپا و دانش بنیان در کشور فعال است .
غلامی با بیان اینکه دانشگاه نمی تواند دیگر دانشگاه دهه پیش باشد، گفت: دانشگاه برای حفظ موقعیت خود باید در ساختار و برنامه ریزی خود را تضمین کند و تعادل بین نیاز ، منابع، شرایط محیطی، و پایداری در خور توجه است.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی ، بررسی و بازنگری در آموزش عالی جزو برنامه های جدی دولت بوده است، افزود: دولت تلاش دارد تا با حمایت از مراکز علمی و ماموریت گرا کردن و هم افزایی امکانات پراکنده در سطح کشور اتفاق بیفتد.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه ها توجه به حل مسایل و مشکلات کشور در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی را در برنامه های خود دارند و در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی از ظرفیت های انجمن های دانشجویی بهره مند می شوند ، افزود: توانمند سازی دانشجویان در این حوزه ها کارساز است.
وی اظهار داشت: دانشگاه سنتی عمر خود را همواره در عرصه های مختلف طی کرده و نیازمند نوسازی علمی به منظور تامین مطالبات بر اساس نیازهای جدید است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا