فضا فرصتی برای خلاق ها،کارآفرینان و استارتاپ هاست

مرتضی براری در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس که در حاشیه اولین سمینار تخصصی گردشگری فضاپایه انجام شد درباره توریسم گردشگری گفت: ما باید توریسم گردشگری را نهادینه کنیم و برای اینکار متولی خاصی نیاز دارد که با وجود پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و همکاری سازمان فضایی ایران می توان مدل بومی در این خصوص طراحی کرد و اقتصاد گردشگری  فضایی را شکل داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در برنامه فضایی 10ساله این سازمان در خصوص گردشگری فضایی موارد لازم در نظر گرفته شده است یا خیر؟عنوان کرد: در برنامه 10ساله فضایی یکی از اسناد بالادستی،کشف اسرار خلقت است و درآن بخش یکی از موضوعات توسعه فناوری های رصد آسمان مورد توجه قرار گرفته است که به دنبال رصد اپتیکی یا رصدخانه های رادیویی در برنامه هایمان هستیم.

 بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در همین راستا در سازمان فضایی ایران یک رصد خانه به نام (APOSOS) تشکیل شد. پروژه سیستم اپتیکی زمین پایه رصد اجرام فضایی (APOSOS) اقیانوسیه و آسیا توسط چین، پرو و ترکیه درسال ۲۰۰۸ پیشنهاد شد و در دومین جلسه شورای اپسکو (سازمان همکاری فضایی آسیا – اقیانوسیه) در سال ۲۰۰۹ تصویب گردید. هدف این پروژه توسعه شبکه رصد یکپارچه متشکل از اعضای اپسکو، برپایه ردیاب های اپتیکی اجرام فضایی است. سازمان فضایی ایران به نمایندگی از ایران در سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (APSCO) عضویت دارد و از اعضاء فعال این پروژه است که در فاز اول با استفاده از رصدخانه مرکز ماهدشت ماهواره ها و پسماندهای فضایی را ثبت نموده است. به منظور افزایش همکاری اعضاء در شبکه، مقرر شد که سه تلسکوپ از سوی سازمان اپسکو در سه کشور عضو مستقرگردد. درسال ۱۳۹۴ دو کشور پاکستان و پرو، میزبان دو تلسکوپ مذکور بوده اند و تلسکوپ سوم به کشور ایران منتقل و توسط کارشناسان APSCO نصب، راه اندازی و تحویل شد. این تلسکوپ از نوع شکستی آپوکروماتیک شامل ۹ عدسی و با گشودگی دهانه ۱۵۰ میلیمتر، شامل یک دوربین تصویربرداری با حساسیت کوانتومی بسیار بالاست.

براری افزود: هدف اصلی این پروژه ایجاد شبکه با امکانات موجود به منظور ردیابی پسماندها و اجرام  فضایی در مدار LEO و هدف نهایی آن تأمین امکانات جدید و توسعه توانایی برای ردیابی اجرام و پسماندهای فضایی در مدار MEO و GEO است.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به همکاری با اولین پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع  فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشگاه علم و فرهنگ قطب گردشگری علمی در کشور است و وجود اولین پارک در این حوزه می تواند برای ما بسیار ارزشمند باشد تا بتوانیم کسب و کارهای فضا پایه در کشور را گسترش دهیم و به اقتصاد گردشگری رونق دهیم. گفتنی است، اقتصاد گردشگری در دنیا بسیارجذاب بوده  و سومین رتبه را در حوزه اقتصادی به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان فضایی ایران یادآور شد: خوارزمی ۱۲۰۰ سال پیش دقیق‌ترین نقشه جهان را ترسیم کرد. ابوریحان و خیام نیز در حوزه نجوم دستاوردهای فراوانی داشتند در حالیکه در کشورهای اطراف ممکن است به اندازه انگشتان دست منجم وجود نداشته باشد و ما می‌خواهیم بستری که در کشور وجود دارد را تبدیل به فرصتی برای رونق صنعت گردشگری کنیم.

براری با بیان اینکه در کشور مکان‌هایی وجود دارد که شبیه به سیارات دیگر است، گفت: مثلا تپه مریخی دامغان، کوه‌های مریخی چابهار، دریای ستارگان قشم و یا گذر پریان کرمان فرصت بسیار مناسبی برای رونق گردشگری فضاپایه است. این در حالیست که کشورهای اطراف این تپه‌ها را به شکل مصنوعی برای جذب گردشگر ایجاد می‌کنند.

وی تاکید کرد: همچنین می توانیم جاذبه های فضایی را درزمین شبیه سازی کرد.در پارک های داخل شهر نیز می توان با این کار بستر سواد نجومی مردم را افزایش داد و هم مردم را با اسرار خلقت آشنا کرد.

براری از سازمان هایی چون سازمان میراث فرهنگی برای نهادینه سازی و مجوزهای لازم، شهرداری ها برای ایجاد پارک‌هایی با تم فضایی و همچنین استاندارها برای ایجاد امنیت و ارائه امکانات در مناطق رها شده  برای کمک به ایجاد گردشگی فضاپایه نام برد.

رئیس سازمان فضایی ایران  درباره فناوری های لازم برای ایجاد و گسترش گردشگری فضاپایه گفت: برای اینکه زیباییهای آسمان در زمین را شبیه سازی کنیم نیاز به نهاد های طراحی وجود دارد که خود باعث اشتغال می شود و در حال حاضر کمک به استارتاپ ها از اهمیت زیادی برخوردار است. ما معتقدیم اگر بسترهایی با تم فضایی ایجادکنیم منافع برد برد برای جامعه وجود دارد .

 براری با اشاره به نقش رسانه ها در توسعه این طرح گفت: رشد اقتصاد فضا در 10ساله گذشته بیش از 139درصد بوده است در حالیکه متوسط اقتصاد  دنیا 5/19 درصد رشد داشته است . باتوجه به اینکه بیش از هزار سال پیش ما برای کارمان از فضا استفاده می کردیم .امروزه سهم کاربردهای فناوری فضا که نقش بسیاری در توسعه کشورمان دارد کمرنگ است که از رسانه ها می خواهیم در خصوص کاربرد فناوری فضایی در توسعه کشورها بیشتر اطلاع رسانی کنند .امروزه فضا فرصتی برای خلاق ها ،کارآفرینان و استارتاپ هاست  و امیدواریم شاهد افزایش خلاقیت ها در این حوزه باشیم.همچنین امیدواریم بتوانیم با کمک دانشگاه علم و فرهنگ اهدافمان در حوزه توسعه گردشگری فضاپایه را تحقق ببخشیم و اقتصاد گردشگری فضاپایه را رونق دهیم.

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا