IQ بیشتر با داشتن باورهای ذهنی مثبت

داشتن یک باور ذهنی ساده نسبت به خود، می‌تواند عملکرد ذهنی را به طرز چشمگیری افزایش دهد. به عقیده محققان افرادی که باور دارند هوش را می‌توان بهبود بخشید بهتر است این مسئله را امتحان کنند. به گفته دانشمندان، دانشجوهای سال اولی که معتقدند امکان ارتقای هوششان وجود دارد، می‌توانند نمرات بهتر و بالاتری کسب کنند.

در مطالعات انجام‌شده، دانشجویانی که باور کردند که هوش قابل ارتقا بوده توانستند نمرات بهتری بگیرند و شکاف و فاصله‌شان با دانشجویانی که تصور می‌کردند هوش ثابت است، افزایش پیدا کرد. محققان عملکرد پیشرفت رشد ذهنی دانشجویان را نتیجه تلاش بیشتر و واکنش مثبت‌تر می‌دانند.

از دو سال گذشته فاصله و شکاف بین افرادی که نوعی رشد ذهنی پیداکرده‌اند باکسانی که اعتقاددارند هوش ثابت بوده و رشد نمی‌کند، بسیار زیاد شده است.

پژوهش‌های این گروه تحقیقاتی حاصل بررسی اطلاعات 464 دانشجو که به دو بخش تقسیم می‌شدند، است. هر دو تحقیق نشان‌دهنده رشد فکری و هوش افراد بوده است. در تحقیق اول صرفاً باورهای دانشجویان موردسنجش و اندازه‌گیری قرار گرفت. در تحقیق دوم، گروهی به دانشجویان آموزش دادند که باور کنند هوششان قابل‌بهبود پیدا کردن است.

با این روش دانشجویانی که باور کردند که هوش قابل ارتقا بوده توانستند نمرات بهتری بگیرند و شکاف و فاصله نشان با دانشجویانی که تصور می‌کردند هوش ثابت است، افزایش پیدا کرد. محققان عملکرد پیشرفت رشد ذهنی دانشجویان را نتیجه تلاش بیشتر و واکنش مثبت‌تر می‌دانند.

پروفسور کارول دوک (Carol Dweck) از محققان این گروه پژوهشی اعلام کرد: «این تحقیقات اهمیت اعتقادات دانشجویان و اثر آن را در پیشرفت تحصیلی نشان را نشان می‌دهد. علاوه بر این می‌توان گفت این باورها و اعتقادات قابل‌تغییر بوده و می‌تواند باعث موفقیت بیشتر دانشجویان شود.»

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: spring

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا