برگزاری دوره جامع راهبری پروژه‌ها در سازمان

دوره جامع راهبری پروژه‌ها در سازمان به همت دانشگاه علم و فرهنگ و با همکاری جهاد دانشگاهی از ماه آینده آغاز خواهد شد. مهم‌ترین هدف از برگزاری این دوره، ارتقاء کیفیت و راهبری پروژه‌ها در سازمان با تکیه ‌بر شناخت آگاهانه از تواناییهای فرد در تعامل با سایرین محسوب می‌شود. مهم‌ترین مخاطبان این دوره نیز دانشجویان و مدیران سطوح مختلف کشور هستند.

در این دوره ۷ کارگاه آموزشی تحت عنوان من، سازمان و یک انتخاب، من، شخصیتی اثرگذار، من؛ یک عضو فعال، من؛ حلال مسائل، من و مدیریت حرفه‌ای پروژه، من؛ رهبری الهام‌بخش و من؛ سرپرستی پویا، برگزار خواهد شد.

این دوره آموزشی از آبان ماه سال جاری آغاز به کارمیکند و طراحی و تدریس آن بر عهده مهندس نوید سلیلی طراح و مدرس دوره‌های تخصصی رهبری و مدیریت پروژه در کشور کانادا قرار دارد. گفتنی است مدیریت این دوره نیز تحت نظر دکتر محمدرضا حسن‌زاده عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ و مدیر گروه مهندسی صنایع دانشگاه برگزار می‌شود.

 نوید سلیلی طراح این پروژه در گفتگو با سیناپرس اعلام کرد: تمرکز اصلی دوره جامع راهبری پروژه‌ها در سازمان، بر دو مسئله اصلی رهبری و مدیریت قرار دارد. در حوزه رهبری پروژه‌ها، تمرکز ما روی کار تیمی است و در بخش مدیریت نیز به دانش مدیریت پروژه بر اساس استانداردهای جهانی پرداخته خواهد شد. در حقیقت ما با ترکیب مدیریت و رهبری پروژهها، مفهوم ترکیبی مدیریت و رهبری را ارائه می‌کنیم دلیل اهمیت این دوره نیز نگاه مدرن به سیستم‌های مدرن جهان و سیستم‌های کاری شرکت‌ها است. امروزه برخلاف گذشته به پروژهها به‌عنوان یک کار ممتد نگریسته نشده و یک کار به چند بخش تقسیم و هر بخش تحت عنوان یک پروژه به گروهی از کارکنان واگذار می‌شود.

وی افزود: این کارمندان باید اهداف تعیین‌شده را  دنبال کرده و در صورت رسیدن به این اهداف باید نوع تلاش کارمندان شناسایی‌شده و بر اساس آن به افراد پاداش داده خواهد شد. حدود دو سال پیش در کشور کانادا که سردمدار مدیریت پروژه محسوب می‌شود، دانش مدیریت پروژه در سازمان‌های دولتی به رسمیت شناخته‌شده و بر این اساس سمتی به‌عنوان مدیر پروژه در سازمان‌های دولتی این کشور تعریف شد که انجام و نحوه پیاده‌سازی پروژه‌ها را در ابعاد مختلف بر عهده دارد. در حقیقت طراحی پروژه تنها یک مفهوم مجزا مانند طراحی واحدهای صنعتی نیست.

به گفته سلیلی در حقیقت رهبری و مدیریت پروژه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین موضوع در این دوره آموزشی مدنظر قرار دارد. در تعریف مدرن از رهبری یک پروژه، زمانی که مدیریت پروژه قصد دارد پروژه‌ای را تعریف کند، مهم‌ترین موضوع پیش رو، تقسیم وظایف بین افراد مختلف یک سازمان است. در حقیقت رابطه‌ای که بین مدیر پروژه با تمامی افراد درگیر در اجرای آن ایجاد می‌شود که همگی به‌عنوان افراد زی نفع هستند، تحت عنوان هنری بانام هنر رهبری تعریف می‌شود. این هنر تلفیقی از رفتارهای سازمانی، مدیریت و نظریات مدیریتی در مفهوم روانشناسی شخصیتی است. درواقع با تلفیق این مفاهیم یک مفهوم جدید به‌عنوان رهبری مدیریت پروژه‌ها ایجادشده است.

سليلي در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس درباره چالش‌ها و فرصت‌هایی این حوزه با توجه به مدرن و جدیدی بودنش در ایران گفت: در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان دانشجو در رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و فرهنگ تحصیل میکردم. در آن زمان درس‌های مختلفی تحت عنوان طرح‌ریزی واحدهای صنعتی، ارزیابی کار و زمان، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، شبیه‌سازی، تحقیق در عملیات و … تدریس می‌شد که تمام این درس‌ها، دروس پایه و کاربردی محسوب می‌شدند که در موضوعات خاص به دانشجویان تدریس میشد.

وی ادامه داد: در آن زمان علم مدیریت پروژه هنوز به حدی نرسیده بود که بتواند تمام این موارد را در کنار هم تجمیع کند اما حال حاضر فرصت و موقعیت این موضوع در مدیریت پروژه وجود داشته و میتوان علوم مختلف را به یکدیگر ربط داده و در قالب یک اتفاق هدف‌گرا تعریف کرد؛ بنابراین ما قصد ایجاد موضوعی نوین نداریم بلکه هدف ما این است که از داشته‌های خود و مواردی که دانشجویان پیش‌ازاین آموخته‌اند استفاده کرده و آن‌ها را به‌طور هدفمند به یکدیگر مرتبط کرده و در کنار هم قرار دهند. در حقیقت هدف ما ایجاد نوعی یکپارچگی در علوم این حوزه است. مهم‌ترین چالش موجود در مدیریت پروژه نیز زمانی شکل می‌گیرد که مدیریت به‌صورت شخصی تعریف شود. در این شرایط فرد مدیر می‌گوید من مدیر خوبی بودم زیرا در راستای رسیدن به اهداف خود از روش خاص خودم استفاده کرده و به نتیجه رسیده‌ام. در این شرایط متغیرهای موجود در شرایط فوق مطالعه نشده و باید مشخص شود آیا مدیریت فرد باعث موفقیت شده یا شرایط موجود در این پیروزی نقش داشته است؟ مهم‌ترین چالش موجود در این حوزه، چالش خودشناسی محسوب می‌شود زیراکسانی که در این دوره شرکت می‌کنند بسیاری از موارد را دانسته و آن‌ها را انجام داده‌اند، اما این افراد باید بپذیرند زمانی که زبان مدیریت و تجارت را می‌آموزند باید با توانایی‌های خود مواجه شده و کشف کنند چگونه می‌توانند توانایی‌های خود را بهبود بخشیده و توسعه دهد. ممکن است نوعی مقاومت نسبت به این تغییرات در افراد وجود داشته باشد که موضوعی چالش‌برانگیز محسوب می‌شود.

سلیلي گفت : در هفت کارگاه تعریف‌شده در این دوره جامع، ما به‌طور هدفمند تلاش میکنیم دانش‌پژوهان وارد یک پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی شده و ذهن آن‌ها برای کارگاه بعدی آماده شود. این مدل، یک مدل جدید آموزشی در سطح جهان محسوب می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: هدف اصلی این کارگاه‌ها، تبدیل ایده‌ها به عمل حرفه‌ای است و افراد با شناخت توانایی‌های خود، نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و جایگاه مناسب خود را کشف می‌کنند. نتیجه این دوره، شناخت ظرفیت‌های پیش رو و مسئولیت‌های رهبری در آن مسئولیت‌ها است.

 

گزارش: احسان محمدحسینی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    فأميل صحيح مجري “سليلي ” است در متن بارها به اشتباه سليسي أمده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا