شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر بازار داخلی به بازار خارجی نیز بیندیشند

کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت دلار برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خدمات خود را به بازار خارجی ارائه کرده و ارز وارد کشور کنند، گفت: در بازاریابی بیشتر به بازار داخل کشور فکر کرده‌ایم که این اشتباه است و باید به بازارهای خارجی نیز اندیشید.

به گزارش سیناپرس، امین خاکباز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بودجه وزارت علوم 3 درصد بودجه کل کشور است، اظهار کرد: متأسفانه برخی از کالاهای وارداتی به‌دلیل اینکه مشابه داخلی دارند، با نامی دیگر وارد می‌شوند.
این کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی تصریح کرد: شرکت‌هایی که قرار است با تکنولوژی روز کار کنند، برای تولید محصول به مواد، قطعات، امکانات و زیرساخت نیاز دارند و تا رسیدن به محصول نیز باید هزینه بسیاری صرف کنند که تسهیلات ارائه‌شده تنها بخشی از این موارد را پوشش می‌دهد.
وی تصریح کرد: بودجه پارک‌های علم و فناوری 0.1 درصد بودجه وزارت علوم است که رقم بسیار ناچیزی است؛ سال‌هاست بودجه‌هایی در وزارت علوم هزینه می‌شود، ولی باید در تجاری‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم که این امر صورت نمی‌گیرد تا جایی که برخی از اساتید که نسبت به راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان اقدام کرده‌اند، عنوان می‌کنند که نیرو تربیت‌کرده، ولی حتی قادر به بیمه کردن آن‌ها نیستند و این نشان از محدودیت منابع مالی این شرکت‌هاست.
خاکباز عنوان کرد: حقوق کارگر و متخصصین ایرانی نسبت به چین بسیار کمتر است و هزینه تمام‌شده کمتر در ایران ازجمله فرصت‌هایی است که همه شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی بابیان اینکه یکی از مشکلات اساسی نشناختن مفهوم پارک علم و فناوری است، مطرح کرد: فرصت‌های بسیاری در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و باید به‌صورت جدی بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرد و شرکت‌های "های‌تک" که دارای ارزش‌افزوده فراوان هستند، وارد بازار شوند. این شرکت‌ها وقتی به موفقیت رسیدند پیشران نوآوری فناورانه در کشور خواهند بود.
این کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی با بیان اینکه در آینده، کشور به این سمت و بر مبنای شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین حرکت خواهد کرد، افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان وقتی اقدام به دریافت مجوزهای مختلف می‌کنند، زمان بسیار زیادی را از دست‌داده و همین امر بعضاً موجب شکست طرح آن‌ها می‌شود.
خاکباز ابراز کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تصدی‌گری فاصله گرفته و همین امر موجب چالاکی این معاونت در دولت شده است که می‌تواند الگوی مناسبی برای بخش‌های دیگر دولت باشد. عکس این موضوع را می‌توان در مجموعه وزارت علوم مشاهده کرد که متأسفانه چابکی لازم را ندارد.
این کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی مطرح کرد: خصوصی بودن شرکت‌های دانش‌بنیان مهم است چراکه فواید بسیاری دارد و موجب می‌شود تا کارها با سرعت بیشتری پیش رود.
وی یادآور شد: باید از ترکیه درس گرفت، چراکه بسیاری از مردان این کشور بعد از جنگ جهانی به اروپا مهاجرت کرده و پس از بازنشستگی و فراگیری برخی از علوم به کشور خود بازگشتند و فناوری را به نسل بعد از خود منتقل کردند و شاید بتوان این امر را یکی از دلایل جهش صنعت و اقتصاد ترکیه دانست.
خاکباز با تأکید بر اینکه در آینده، کشور به‌سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین حرکت خواهد کرد، افزود: یکی از مشکلات حوزه دانش‌بنیان، دانش‌بنیان نبودن خود ما است، چراکه اعتقاد نداریم که بازاریابی یک فن است و باید به تخصص‌ها احترام بگذاریم.
این کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی مطرح کرد: یکی از فرهنگ‌های غلطی که صداوسیما به راه انداخته، این است که برای نمونه عنوان می‌کند که با 5 میلیون تومان می‌توان یک کسب‌وکار راه انداخت.
خاکباز با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت دلار برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خدمات خود را به بازار خارجی ارائه کرده و ارز وارد کشور کنند، گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً به بازار داخل کشور فکر کرده‌ایم که این اشتباه است و باید به بازارهای خارجی نیز اندیشید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا