در زمان قحطی آب چه اتفاقی می‌افتد؟

شهر کیپ‌تاون (آفریقای جنوبی) با 4 میلیون نفر جمعیت، از 3 سال گذشته با مشکل عدم بارندگی و خشکسالی شدید مواجه شده است. مسئول در این کشور روز 4 ژوئن 2018 میلادی (14 خرداد 97) را به عنوان روز صفر (Day Zero) – تمام شدن ذخیره آبی – نامگذاری کردند.

شهرهای بیشتری در جهان در آستانه روز صفر بی‌آبی قرار دارند. شهر بنگلور (هند) با 10 میلیون نفر جمعیت، با خطر پایان یافتن ذخایر آب زیرزمینی و رسیدن به روز صفر مواجه است.

در شهرک‌های اطراف بنگلور، دسترسی به منابع آب سالم محدود شده و امکان تأمین آب از رودخانه کاوری (Kaveri) وجود ندارد. خانوارهای کم‌درآمد به خصوص مهاجران به صورت بسیار محدود به منابع آب دسترسی دارند.

تأمین آب در این مناطق به وسیله تانکر انجام می‌شود؛ اما آب‌رسانی توسط این تانکرها تنها برای کارهایی مانند شست‌وشو و حمام کردن است. ساکنان این مناطق از آلوده بودن آب تانکرها و بروز مشکلات گوارشی شکایت دارند. در برخی از مناطق، دسترسی به آب آشامیدنی لوله‌کشی (قابل شرب) تنها یک بار در هفته و به مدت یک ساعت فراهم است.

در صورتی که تانکرهای آب دولتی پاسخگوی نیاز ساکنین نباشد، آنها باید اقدام به خریداری آب از تانکرهای خصوصی کنند. هزینه هر تانکر آب 4 تا 5 هزار لیتری بین 300 تا 500 روپیه (4 تا 6.74 دلار) است. آب خریداری شده در مخازن بتونی زیرزمینی یا بشکه‌های پلاستیکی 200 لیتری نگه‌داری می‌شوند.

خودپرداز آب

دسترسی محدود به منابع آب آشامیدنی سالم باعث شده است که در برخی از مناطق، آب از طریق باجه‌ها یا خودپردازهای آب (water ATMs) تأمین شود. این باجه‌ها علاوه بر آب لوله‌کشی، به منابع آب زیرزمینی متصل هستند. هر خانوار به ازای هر 20 لیتر آب، مبلغ 5 روپیه (0.07 دلار) پرداخت می‌کند.  

در صورت نبود باجه‌های آب، ساکنان باید آب آشامیدنی مورد نیاز (برای نوشیدن یا پخت و پز) را خریداری کنند. قیمت هر بطری 20 لیتری آب بین 25 تا 35 روپیه (0.33 تا 0.47 دلار) متغیر است.

قیمت بطری‌های آب از برندهای معتبر 70 روپیه (0.94 دلار) است که البته پرداخت این هزینه توسط خانوارهای فقیر حاشیه‌نشین تقریبا غیرممکن است.

هزینه‌های سنگین برای خرید آب

خانوارهای ساکن در بنگلور و مناطق اطراف مجبورند برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز، بخش زیادی از درآمد خود را هزینه کنند. خانوارهای کم‌درآمد به طور میانگین بین 5 تا 8 درصد از کل درآمد خود را صرف خرید آب می‌کنند.

بجز بحث مالی، هر خانوار باید برای خرید آب، در هفته بین 3 تا 5 ساعت زمان صرف کند؛ زمانی که می‌توان برای کار کردن و افزایش درآمد خانوار استفاده کرد.

شرایط تأمین آب در بنگلور و شهرک‌های اطراف، وضعیتی است که شاید طی سال‌های آینده در بسیاری از نقاط جهان شاهد آن باشیم. بحران کم‌آبی یا قحطی آب، تهدیدی بسیار جدی و زنگ هشداری برای مناطق درگیر با خشکسالی از جمله ایران است.  
 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newsweek

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا