ماست طعم‌دار بر پایه "ارده" تولید شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،هدی چایچی، مجری طرح در این باره گفت: با توجه به تأثیرات مثبت مصرف ماست بر روی سلامتی و همچنین خواص بی‌شماری که کنجد و به‌تبع آن ارده حاصل از آن بر سلامتی ایفا می‌کند در این تحقیق تلاش شد تا ماست طعم‌دار بر پایه "ارده" را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در این تحقیق به دنبال جایگزین کردن چربی جانوری ماست با منبع چربی گیاهی بودیم، اظهار کرد: از این طریق ماست هم از لحاظ طعم خوشایند می‌شود و هم عوارض چربی‌های جانوری  برای سلامتی انسان کاهش می‌یابد که برای این امر از دانه کنجد استفاده شده که سرشار از ترکیبات با خواص تغذیه‌ای بالا است.

محقق این طرح با اشاره به روش تولید این ماست طعم‌دار توضیح داد: روش کار برای تولید ماست در این تحقیق روش معمول تولید این فرآورده است و پس از تشکیل کامل لخته، ارده در سه غلظت ۵ درصد، ۵.۷ درصد و ۱۰ درصد به ماست اضافه شد.

وی یادآور شد: نتایج آزمایشات ما نشان می‌دهد میزان چربی گزارش‌شده به‌ وسیله افزودن پنج درصد و ۵.۷ درصد ارده، در ماست پرچرب و با اضافه کردن ۱۰ درصد ارده، درصد چربی ماست تولید شده در محدوده ماست خامه‌ای قرار گرفت. همچنین آب‌اندازی ماست تولیدی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. همچنین میزان "فنل کل" و خاصیت "آنتی‌اکسیدانی" آن نسبت به ماست "شاهد" به میزان قابل‌توجهی افزایش‌ یافته است.

چایچی ادامه داد: به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا و تأثیرات مثبت مصرف کنجد در سلامتی انسان نظیر کاهش بروز مرگ‌ و میر ناشی از سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی، درمان بیماری‌های پوستی و بهبود عملکرد کبد استفاده از این ماست به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه در دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات و به راهنمایی دکتر گیتی کریم از اعضای هیات علمی این دانشکده اجرایی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا