ضرورت استفاده از تجربیات دیگر کشورها برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه

شکاف بین صنعت و دانشگاه از مشکلات قدیمی کشور ماست. مشکلی که هنوز از پس سال ها، حل نشده باقی مانده است. وجود این شکاف باعث می شود که صنایع مختلف و کارخانه های تولیدی از ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بهره مند نشوند و برای رفع نیازهای خود به سراغ شرکت ها و موسسات خارجی بروند. این موضوع علاوه بر اینکه استقلال اقتصادی کشور را با چالش جدی مواجه کرده و هزینه های سنگینی به اقتصاد ما تحمیل می کند، صنایع ما را به مصرف کننده تکنولوژی های دست چندم خارجی مبدل می نماید.

بنابراین تردیدی نیست که برای دستیابی به شکوفایی صنعتی و اقتصادی، شرط اول از بین بردن این شکاف و ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه ها و مراکز تولیدی و صنعتی است. اما برای رفع این شکاف چه باید کرد؟

دکتر کامران ندری؛ استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه مدیران اجرایی کشور به بحث ارتباط با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، گفت: به نظر می رسد که در مدیران دولتی ما این نگاه که برای رفع مشکلات اقتصادی می بایست بر ظرفیت های پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تکیه کرد، وجود ندارد. مدیران بیشتر با تکیه بر تجربی شخصی و نیز تجربه افراد پیرامون خود به دنبال رفع مشکلات و چالش های اقتصادی هستند. البته می توان گفت که این موضوع تنها مختص دستگاه های دولتی و اداری نیست و در دیگر بخش های تولید هم صدق می کند. بنابراین اولین اتفاقی که باید بیفتد ایجاد تحول فکری، نگرشی و بینشی در مدیران اجرایی کشور است.

وی افزود: اگر شما به دستگاه های مختلف دولتی مراجعه کنید، می بینید هرکدام از اینها بودجه ای را که به بحث تحقیق و توسعه اختصاص می دهند و حمایتی که از طرح های پژوهشی به عمل می آورند چقدر کم است. همین طور اگر به دانشگاه ها مراجعه کنید می بینید که تا چه اندازه از حمایت دستگاه های دولتی برای طرح های پژوهشی خود برخوردار شده اند. تقریبا می توان گفت غیر از آن بودجه ای که برای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در بودجه عمومی کشور در نظر گرفته می شود، از ناحیه دستگاه های دولتی و اجرایی هیچ حمایت موثری از انجام طرح های پژوهشی صورت نمی گیرد. حتی اگر دقیق تر نگاه کنید، خواهید دید که از ظرفیت و توان پژوهشی موجود در خود دستگاه های دولتی هم به طور کامل استفاده نمی شود.

ندری تصریح کرد: به نظر می رسد برای رفع این مشکل باید تصمیماتی که در کشور گرفته می شود از یک بنیان قوی علمی برخوردار باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه خاطرنشان کرد: ما هنوز یاد نگرفته ایم که چگونه باید ارتباط بین دانشگاه و صنعت و در معنای وسیع تر اقتصاد به وجود بیاوریم. من فکر می کنم در این زمینه می بایست به تجربیات دیگر کشورها مراجعه کنیم و ببینیم کشورهایی که در این عرصه موفق بودند چگونه بین صنعت و دانشگاهشان ارتباط به وجود آورده اند. در غیر این صورت ما نمی توانیم از هزینه هایی که در کشور برای توسعه دانش و دانشگاه می کنیم، به بهترین نحو استفاده کنیم و فعالیت های دانشگاه های ما محدود به تربیت یک سری افراد می شود که مدرکی دارند و از توانایی و استعداد آنها برای توسعه کشور بهره برداری نمی شود.     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا