خطر جدی بحران بیماری‌های روحی در جهان

گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که بیماری‌های روحی – روانی به‌ویژه در میان جوانان جهان با عواقبی ویرانگر در حال افزایش است. به همین دلیل سیاست‌گذارانی از ۳۰ کشور از سراسر جهان در اولین نشست جهانی سلامت بهداشت روانی، دهم اکتبر، روز جهانی سلامت روانی برابر با ۱۸ مهرماه در لندن شرکت کردند.

گزارش سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ میلادی نشان می‌دهد که بیماری‌های روانی ازجمله سوءاستفاده‌های جنسی و رفتاری و جنون در سراسر جهان در حدود ۴۰ درصد افزایش پیداکرده است. قابل‌توجه است که در این میان بیشترین تأثیر بر افراد زیر ۳۵ سال بوده و بیشترین اختلالات روحی – روانی را خودکشی و خودآزاری تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی انجمن اقتصاد جهانی و دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در ایالات‌متحده آمریکا؛ انتظار می‌رود که در این نشست هزینه تحقیقات جدید درزمینهٔ درمان و بررسی چگونگی مقابله با مجموعه‌ای از بیماری‌ها در جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۴۰ تریلیون راند آفریقای جنوبی برسد.

سیاست‌گذاران نیز از طریق ارائه یک گزارش جدید ۴۶ صفحه‌ای که در مجله پزشکی Lancet منتشرشده است، هزینه‌ها و تبعات افزایش بحران‌های روحی و روانی را پیش‌بینی کردند.

گزارش مذکور نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ میلادی بیماری‌های روانی ازجمله سوءاستفاده‌های جنسی و رفتاری و جنون در سراسر جهان در حدود ۴۰ درصد افزایش پیداکرده است. قابل‌توجه است که در این میان بیشترین تأثیر بر افراد زیر ۳۵ سال بوده و بیشترین اختلالات روحی – روانی را خودکشی و خودآزاری تشکیل می‌دهند.

جمی فرار (Jeremy Farrar) مدیرکل Wellcome Trust، سازمان تحقیقات بهداشتی بریتانیا در بیانه‌ای اعلام کرد: «سلامت روان، هر فرد به‌طور مستقیم یا از طریق دوستان، بستگان و نزدیکان خود تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در دهه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در تحقیقات و آگاهی مردم رخ‌داده است، اما کمیسیون لانست (Lancet) نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مردم این شرایط را پشت سر گذاشته‌اند.»

۲۸ کارشناس جهانی و افرادی که بیماری روانی را تجربه کرده‌اند، خواستار پایان دادن به نقض حقوق بشر از قبیل حبس در خانه یا اماکن شکنجه و زندان علیه بیماران روان‌پزشکی شدند. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی ۱۴۴ بیمار روان‌پزشکی بعد از انتقال از مراکز بهداشت خصوصی Esidimeni جان خود را از دست دادند. این حادثه توسط وکلای حقوق بشر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقض‌های حقوق بشر در طول تاریخ معرفی‌شده است.

کارشناسان معتقد هستند ابزارهای دیجیتال و یا نمایش ساده از طریق برنامه‌های گوشی‌های هوشمند می‌تواند به افزایش آگاهی و تقاضای خدمات بهداشت روان مردم کمک کند. این نوع از نوآوری‌ها همچنین می‌تواند برای کمک به کاهش میزان بیماری‌های روانی استفاده شود.

لازم به توضیح است که مراقبت‌های بهداشتی روان نیز باید جزء ضروری پوشش بهداشت جهانی باشد که به‌زودی در آفریقای جنوبی به‌عنوان طرح ملی بیمه درمانی اجرا خواهد شد. دولت این کشور تابه‌حال تصمیم نگرفته است که چه بخشی از بسته‌های مزایای استاندارد، تحت طرح ملی بیمه درمانی قرار خواهد گرفت.

کمیسیون لانست در نظر دارد تا سرمایه‌گذاری در سلامت روان را در سطح جهانی افزایش دهد. اطلس بهداشت روان سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که در آفریقا تقریباً از هر چهار کشور سه کشور کمتر از یک درصد برای سلامت روان هزینه کرده‌اند. درحالی‌که در اروپا کشورها بیش از ۵ درصد از بودجه سلامتی خود را صرف سلامت روان می‌کنند.

شیکهار ساکسنا (Shekhar Saxena) از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد و از گروه تحقیقاتی این گزارش در این رابطه اظهار داشت هزینه‌های مراقبت بهداشت روان در کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط مانند آفریقای جنوبی باید حداقل ۵ درصد از بودجه‌های بهداشتی را شامل شود. کشورهای دارای درآمد بالاتر نیز باید این بودجه را دو برابر کنند.

علاوه بر این، کشورها باید به دنبال جلوگیری از اختلالات روانی، سوءاستفاده‌های جنسی و رفتاری باشند. کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرد که باید نظارت و پاسخگویی به‌سلامت روان در مراکز بهداشت خصوصی تقویت شود.

ویکرام پاتل (Vikram Patel) استاد دانشگاه هاروارد و همکارش در این رابطه اعلام کردند: «سلامت روان، پایه و اساس توانایی انسان است که هر زندگی ارزشمند و معنی‌داری باید از آن برخوردار باشد. هر فردی که نسبت به فقر، آموزش و پروش، انسجام اجتماعی یا پیشرفت اقتصادی دغدغه دارد باید به‌سلامت روان نیز اهمیت داده و برای بهبود آن تلاش کند.»

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: allafrica

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا