سوء مدیریت؛ عامل اصلی ضعف صنعت گردشگری ایران

از سال ها پیش در داخل و خارج از کشور ایران، جوایزی با عنوان بهره وری و تعالی سازمان که قسمتی یا تمامی ابعاد فعالیت سازمان را به صورت بین المللی، ملی یا بخشی مورد ارزیابی قرار می دهند، در حال حاضر برگزاری بوده اند. در این میان جای این رویداد و دستاوردهای آن در صنعت گردشگری در داخل کشور خالی بود اما پارک علم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با شناسایی این خلا در کشور، قصد دارد نخستین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری را اسفند ماه امسال برگزار کند.

جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری بر مبنای ارزیابی خبرگان صنعت گردشگری، به بنگاه ها و نهادهایی اعطا می شود که در کسب نتایج مطلوب در صنعت گردشگری توانمند هستند. تمامی بنگاه ها و شرکت های فعال در صنعت گردشگری در بخش های مختلف اعم از اقامت، حمل و نقل، تفریح و سرگرمی، آژانس های مسافرتی، خدمات غذایی و … می توانند متقاضی جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری باشند.

دکتر ایمانی خوشخو، رییس شورای سیاست گذاری جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری و رییس پارک علم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در  نشست شورای سیاست گذاری جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری که امروز بعد از ظهر در دانشگاه علم و فرهنگ با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای شهر، شهرداری، سازمان استاندارد و بهره وری برگزار شد، گفت: متاسفانه هنوز بخش فرهنگ ما با وجود ظرفیت های فرهنگی گسترده ایران در مقایسه با دیگر کشورهایی که حتی درصدی از منابع فرهنگی ما را ندارند، نتوانسته است به عنوان بخش اقتصادی تبدیل شود. این بخش همیشه به عنوان یک بخش کمک بگیر مورد گله اصحاب فرهنگ بوده است که توجهی به تولید و صادرات آن نمی شود.

وی افزود: ما در پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی وارد شاخه های مختلفی شده ایم. اگرچه چند ماهی از شروع کار این پارک نمی گذرد اما خلاهایی در این زمینه وجود داشت به طوری که مشتاقان زیادی در نقاط مختلف کشور منتظر چنین اقدام هایی بودند. امروز ما درخواست های زیادی برای حضور این عزیزان در پارک برای استفاده از مشاوره های تخصصی آنها داریم. امیدواریم با توسعه امکانات بتوانیم همه ایده های این افراد را پوشش بدهیم.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی ما در پارک علم و فناوری های نرم این است که بتوانیم در عرصه فرهنگ، از تجربه دیگر بخش ها استفاده کنیم. بحث جایزه تعالی شاید بیش از سه چهار سالی است که در دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ مطرح شد و پیش رفت اما به دلایلی این طرح متوقف شد. خوشبختانه ما در پارک فناوری های نرم (به عنوان یک پارک فرهنگی)، آن ایده را مجددا به حرکت درآوردیم.

ایمانی اظهار کرد: یکی از فعالیت های مهم پارک در کنار سایر فعالیت هایش، توجه به بحث گردشگری است زیرا امروزه اهمیت و جایگاه گردشگری بیش از گذشته مورد توجه است و به نظر می رسد این حرکت با حمایت همه دستگاه های دست اندرکار می تواند حرکتی برای رشد کیفی صنعت گردشگری باشد.

رییس شورای سیاست گذاری جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری گفت: در کمیته علمی این جایزه که اساتید مطرح حضور دارند و تجارب زیادی در جوایز ملی داشتند، طرح نامه ای نگاشته شد و از لحاظ علمی مسایل آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی ها نشان داد که ما می توانیم در این بخش ورود پیدا کنیم. در نهایت مراحل اجرای این طرح را آغاز کردیم و قرار است اسفند امسال نخستین جایزه تعالی صنعت گردشگری اعطا شود. خوشبختانه صنوف مختلف گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی( به عنوان متولی فرهنگ)، سازمان صدا و سیما( به عنوان رسانه ملی)، شورای شهر و شهرداری تهران، مجلس شورای اسلامی، دستگاه های تخصصی دیگر مانند سازمان استاندارد و سازمان بهره وری از این طرح استقبال و حمایت کردند. این امر نشان می دهد که یک حرکت دسته جمعی قرار است در کشور اتفاق بیافتد و این حرکت یک گام مهم برای توسعه گردشگری کشور قلمداد می شود.

جای خالی جوایز تعالی در صنعت گردشگری پر می‌شود

دکتر یاروی فرد، مشاور ارشد پیاده سازی جوایز تعالی و عضو کمیته علمی این جایزه نیز در این خصوص گفت: از سال ها پیش در داخل و خارج از کشور ایران، جوایزی با عنوان بهره وری و تعالی سازمان که قسمتی یا تمامی ابعاد فعالیت سازمان را به صورت بین المللی، ملی یا بخشی مورد ارزیابی قرار می دهند، در حال حاضر برگزاری بوده اند. در این میان جای این رویداد و دستاوردهای آن در صنعت گردشگری در داخل کشور خالی بود.

وی افزود: برگزاری جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری در سطح ملی با بهره گیری از مدل تعالی صنعت گردشگری به عنوان ابزاری برای سنجش میزان بلوغ تعالی و استقرار نظام های مدیریتی در سازمان ها، بنگاه ها و نهادهای فعال در صنعت گردشگری، بکار گرفته می شود. با بکارگیری مدل تعالی صنعت گردشگری در این صنعت، سازمان ها علاوه بر بهره مندی از دست آوردهای متعدد مرتبط با نتایج کلیدی خود از قبیل سود، سهم بازار، میزان فروش و … می توانند از یکسو میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمان ها در صنعت گردشگری به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند.

وی خاطرنشان کرد: جایزه تعالی صنعت گردشگری دارای سه سطح متمایز« تعهد به تعالی»،« اشتهار به تعالی» و « تندیس تعالی» است که تقاضا برای هر کدام از سطوح مستلزم رعایت و دارا بودن شرایط خاص آن است.

وی درباره ساختار سازمانی جایزه گفت: در فرایند برگزاری جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری، مجموعه ای از نیروهای خبره و متخصص سیستم های مدیریت صنعت گردشگری گرد هم می آیند و همکاری این مجموعه در قالب کمیته های مختلف ارکان جایزه، تیم ارزیابی، دبیرخانه جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری و حمایت و همراهی سازمان های بزرگ صنعت گردشگری، دستگاه ها ،نهادها، انجمن های تخصصی و مجامع بزرگ صنعتی است.

مشاور ارشد پیاده سازی جوایز تعالی اظهار کرد: قاعدتا متناسب با امتیازی که نهادها کسب کنند، با تصویب شورای سیاست گذاری جوایزی به آنها اهدا خواهد شد اما هدف اصلی ما از برگزاری این جایزه، ایجاد مسابقه و رقابت مثبت است تا کیفیت صنایع ما ارتقا یابند.

وی گفت: خیلی امتیازهای این جایزه بالا نیست اما امیدواریم به هدف 1404 که اول بودن در منطقه است، برسیم. همچنین معیارهای ارزیابی این جایزه ملی نیز بر اساس مدل جایزه ملی کیفیت است. این مدل بر اساس مدل اروپایی طرح ریزی شده اما کاملا بومی است.

یاروی فرد بیان کرد: ما سعی کرده ایم در نظام نامه این جایزه ملی، تمامی صنایع گردشگری نهادهای دولتی، واحدهای اقامتی، دفاتر خدماتی و مسافرتی، رستوران ها و خدمات غذایی، شرکت های حمل و نقل گردشگری، واحدهای تفریحی و سرگرمی، برگزاری رویدادها و سایر کسب و کارها را تحت پوشش قرار بدهیم.

وی بیان کرد: همچنین شعارهایی مانند« تعالی صنعت گردشگری زمینه ساز شکوفایی اقتصاد»، « تعالی گردشگری، شناساندن فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی»، « در تعالی گردشگری همراه باشیم» و « همراه با هم در مسیر تعالی صنعت گردشگری» نیز برای جایزه امسال پیشنهاد شده است.

وی درباره برنامه زمانی جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری  1397 نیز گفت: فراخوان و ثبت نام متقاضیان و ارزیابان مهر ماه انجام شد و در پاییز نیز آموزش عمومی ارایه داده می شود. همچنین در مهر ماه و آبان ماه برای سازمان های متقاضی و متخصصان تعالی و ارزیابان نیز دوره های آموزشی پرورشی برپا می شود. آذر ماه نیز ارزیابان انتخاب و تیم های ارزیابی تشکیل می شود و در نهایت اسفند ماه همایش ملی تعالی صنعت گردشگری و معرفی سازمان های برتر برگزار می شود.

هیچ مانعی برای حضور گردشگران فرهنگی نداریم

دکتر ایمانی در پاسخ به انتقادهای وارد شده به این جلسه مبنی بر موانع پیش روی صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران و دست نیافتن به هدف گردشگری  1404 گفت: ما هم اکنون در کشورمان هیچ مانعی نداریم بلکه فقط سوء مدیریت داریم. یکی از بازارهای مهم کشور ، گردشگری فرهنگی است. بیش از 32 و 33 درصد جمعیت گردشگری جهان مربوط به بخش فرهنگی است. گردشگران فرهنگی اولین چیزی که قبول می کنند ارزش ها و قوانین کشورهای میزبان است، هرچقدر هم قوانین آن کشورها سخت گیر باشد. خوشبختانه ما آنقدر هم قوانین سخت گیری نداریم.

وی ادامه داد: در این وضعیت نوسانات ارزی که همه چیز به ضرر ماست، تنها بخش کمک کننده به اقتصاد کشورمان بخش گردشگری است. اکنون باید در کوچه پس کوچه های ما گردشگر خارجی وجود داشته باشد. متاسفانه ما این گردشگران را هدایت نمی کنیم.

وی بیان کرد: ما اکنون تمام منابع لازم برای گردشگری را داریم. آن چیزی که نداریم تدبیر، مدیریت و وقت شناسی است. این جایزه ملی می تواند گامی مهم برای ارتقای سطح کیفیت خدمات گردشگری باشد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا