روشی موثر برای ساخت دستگاه‌های الکترونیکی نیمه‌رسانا

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، امروزه بخش بسیاری از دستگاه‌های محاسباتی از ماده "سیلیکون" ساخته می‌شوند. سیلیکون پس از اکسیژن دومین ماده فراوان موجود روی زمین است.سیلیکون در اشکال مختلفی یافت می‌شود که از این میان می‌توان به وجود آن در سنگ، خاک‌ رس، شن و خاک اشاره کرد.

ماده غالب بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی نیز سیلیکون است زیرا دسترسی بالایی نیز دارد.از این دستگاه‌های الکترونیکی می‌توان حسگرها، سلول‌های خورشیدی و مدارهای مجتمع را نام برد.مدارهای مجتمع در اصل تراشه‌ها یا ریزتراشه‌ها هستند که به مجموعه‌ای از مدارات الکترونیکی اطلاق می‌گردد و با استفاده از مواد نیمه‌رسانا، در ابعادی کوچک ساخته می‌شود.این تراشه‌ها در رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند.

حال محققان دانشگاه "ام‌.آی‌.تی"(MIT) تکنیکی برای ساخت "فیلم‌های بسیار نازک نیمه‌رسانا" توسعه داده‌اند که در ساخت آن، به جز استفاده از سیلیکون، از مواد عجیب‌وغریب دیگری نیز استفاده می‌شود.این روش جدید مقرون به صرفه بوده و روشی موثر برای ساخت آن دسته از دستگاه‌های الکترونیکی است که از مواد نیمه‌رسانا ساخته شده‌اند.

عملکرد این تکنیک بهتر از باقی دستگاه‌هایی است که مبتنی بر سیلیکون هستند.تکنیک طراحی شده توسط محققان "ام‌.آی‌.تی" برای ساخت دستگاه‌های ارزان قیمت و با کارایی بالا مانند سلول‌های خورشیدی قابل انعطاف، رایانه‌ها و حسگرهای پوشیدنی کاربرد دارد. این پژوهش توسط شرکت‌های معتبر و مهمی چون "ال.جی" نیز پشتیبانی شده‌ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا