زبان فارسی از ابعاد مهم هویت ملی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، منصور غلامی روز چهارشنبه 18مهرماه طی پیامی که به مناسبت آیین آغازین سیزدهمین همایش ملی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و نیز نشست علمی یادروز حافظ در شیراز، به این همایش ارسال کرده بود این سخنان را مطرح کرد.

در پیام وزیر علوم آمده است:زبان فارسی پیشینه‌ای طولانی دارد و در قلمرو وسیعی رواج داشته که امروز مرز‌های جغرافیایی کشور‌های منطقه و فرامنطقه را در بر می‌گیرد. این زبان حامل میراث گرانبهایی از دانش و فرهنگ پرباری است که برای جامعه بشری سرمایه‌‌ای گرانسنگ محسوب می شود.
غلامی نوشته است: این آثار ادبی از جهت ساختار لفظی بسیار زیبا و دلنشین و از حیث محتوا بسیار عملی است و موجب اعتلای جامعه می‌شود. حفظ و ارتقای زبان و ادبیات فارسی از مهمترین ضرورت‌ها است و باید همه در این مسیر حرکت کنند.
وی افزود: در سیاست‌های کلان به مرتبه رفیع زبان و ادبیات فارسی توجه و جایگاه مناسبی برای زبان فارسی و نیز گسترش و تعمیق ادبیات در نظر گرفته شده است. وزارت علوم به عنوان یکی از نهاد‌های مهم در ترویج زبان و ادبیات فارسی برنامه‌ای جامع و کاربردی تدوین کرده و فعالیت‌های منسجمی را بنیان گذاشته است.
وزیر علوم ادامه داد: تدوین سند راهبردی زبان و ادبیات فارسی، تدوین و بازنگری از کارشناسی تا دکتری، طرح بسندگی نگارش دانشگاه به فارسی، انتشار نشریات متنوع علمی و پژوهشی و بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی برای کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور از جمله آن ها است.هم ‌اکنون مجموعه این برنامه‌ها به صورت منسجم در قالب برنامه کلان در حال اجرا است و امید می رود با توجه به شرایط روز، به صورت جدی بازنگری و به نحو مطلوب اجرا شود.
غلامی برگزاری چنین همایش‌هایی را فرصت مغتنمی دانست تا زمینه ای برای راهکار‌های اعتلای ادب فارسی و گسترش آن و پاسخگویی به نیاز‌های جامعه در داخل و خارج کشور فراهم شود و راهکارهایی مناسب پیشنهاد شود تا بتوان از آن ها بهره گرفت.
وی با تقدیر از از انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دانشگاه شیراز و استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی در داخل و خارج از کشور، یافته‌های علمی آنان را ارزشمند توصیف کرد.

 اهداف کنگره
از جمله اهداف همزمانی این دو رویداد بازشناسی مطالعات حافظ شناسانه، تشویق پژوهشگران به تولیدات علمی و آشنایی پژوهشگران با پژوهش های جدید دیگران در گستره زبان و ادب فارسی، گفت وگو، تبادل نظر و انتقال تجربه میان استادان، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف اندیشی در پژوهش های فرهنگی، علمی و ادبی عنوان شده است.
حدود صد نفر از این استادان و پژوهشگران طی این سه روز در شیراز سخنرانی خواهند کرد که برخی از آنان عبارت اند از: نوش آفرین انصاری، مهدی زرقانی، توفیق سبحانی، تقی پورنامداریان، پروین سلاجقه، علی اشرف صادقی، نصرت الله ضرغام، محمدجعفر یاحقی و … .
مهمانان خارجی این مراسم نیز از کشور های بوسنی، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بنگلادش، ترکیه و هند در شیراز حضور یافته اند.
سیزدهمین همایش ملی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و نیز نشست علمی یادروز حافظ که از 18 مهر آغاز شده اند تا 20 همین ماه در شیراز ادامه دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا