علم در 19مهرماه

  • روز جهانی دختربچه ها

سازمان ملل در سال ۲۰۱۱، روز یازدهم اکتبر را بنام روز جهانی دختر بچه‌ها نامگذاری کرد.نامگذاری روزی بین‌المللی به اسم دختربچه‌ها در جهت حمایت از آنان و تلاش برای دسترسی بهتر و بیشتر دختران به آموزش و تغذیه و حقوق قانونی و مراقبت‌های پزشکی، و ممانعت از خشونت و تبعیض و ازدواج اجباری صورت گرفت.

  • پرتاب آپولو ۷

 آپولو ۷  نخستین مأموریت همراه با آدم برنامه آپولو ناسا و نخستین مأموریت همراه با سه آدم آمریکا در چنین روزی از پایگاه پرتاب ۳۴ در دماغه کاناورال ایالت فلوریدا در ایالات متحده آمریکا پرتاب شد.

  • تولد محمدرضا شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کَدْکَنی متولد ۱۹ مهر۱۳۱۸ بود. وی نویسنده و شاعر با تخلص م. سرشک اهل ایران است.وی ۱۹۳۹ در کدکن در گذشت.

  • تولد فردریش کارل رودولف برژیوس

فردریش کارل رودولف برژیوس متولد ۱۱ اکتبر ۱۸۸۴ بود. وی شیمیدان آلمانی است. که برای ابداع و توسعه روشهای شیمیایی با فشار زیاد در سال ۱۹۳۱ جایزه نوبل شیمی به او اعطا شد.او در ۳۰ مارس۱۹۴۹ در گذشت.

  • تولد فرانسوا موریاک

فرانسوا موریاک متولد ۱۱ اکتبر ۱۸۸۵ بود. وی روزنامه‌نگار، نویسنده و شاعر فرانسوی و برنده جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۲ یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم اروپا محسوب شده‌است. او در روز یکم سپتامبر سال ۱۹۷۰ در ۸۵ سالگی درگذشت.

  • درگذشت هانري فابر

ژان هانري فابر دانشمند علوم طبيعي و حشره شناس معروف فرانسوي در 22 دسامبر سال 1823م در فرانسه به دنيا آمد و بعد از اتمام تحصيلات خود به تحقيق و مطالعه در علوم طبيعي پرداخت. ديگر آثار فابر عبارتند از: زندگي اجتماعي در دنياي حشرات و اطلاعات مقدماتي درباره علم طبيعي. هرچند در اين ميان، نظرات فابر به ويژه در مورد اثبات غريزه در حشرات، باعث برپا شدن بحث‏هاي فراواني شد و انتقاداتي را نيز برانگيخت. وي سرانجام در 11 اکتبر 1915م در 92 سالگي درگذشت.

  • درگذشت آمونتون گيوم

مونْتون گيوم، فيزيك‏دان فرانسوي، در سي و يكم اوت 1663م متولد گرديد ودر نوجواني قوه وه شنوايى خود را از دست داد، اما به جاي دلسردي و يأس، توانست تمامي تلاش و كوشش خود را مصروف كارهاي علمي نمايد.  گيوم در سال 1687م رطوبت سنج جديدي براي تعيين مقدار رطوبت هوا اختراع نمود، سپس فشارسنجي ساخت كه در آن از جيوه استفاده نمي‏شد. كارهاي ديگر وي در مورد دماسنج گازي، ساعت آبي، موتور حرارتي و… بود كه درباره آنها به مطالعه پرداخت و آن‏ها را تكميل نمود. آمونتون گيوم سرانجام در 11 اكتبر 1705م در 42 سالگي درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا