طبیعت درمانی راهی برای درمان

پس از اجرای موفق طرح پایلوت در منطقه اسکالووی (اسکاتلند)، اکنون تمام پزشکان اسکاتلندی می‌توانند نسخه‌های طبیعت را به عنوان بخشی از استراتژی درمان، برای بیماران خود تجویز کنند. برنامه نسخه‌های طبیعت (Nature Prescriptions) با همکاری سرویس سلامت ملی (NHS) منطقه شتلند و RSPB اسکاتلند اجرا شده و نخستین نمونه طبیعت‌درمانی در بریتانیا محسوب می‌شود.  

پزشکان انتظار دارند از طریق تشویق و ترغیب بیماران برای حضور بیشتر در دل طبیعت، علاوه بر بهبود وضعیت فشار خون، کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی، حس شادی و سلامت روانی بیماران را نیز تقویت کنند.

کارن مک‌کلوی (Karen MacKelvie) مسئول مشارکت اجتماعی RSPB تأکید کرد: شواهدی محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد، حضور در طبیعت با منافع متعددی برای سلامت جسم و روح افراد همراه است. با اجرای یک طرح پایلوت، فرصتی فراهم شد تا به پزشکان، این نکته مهم را یادآوری کرده و از آنها بخواهیم که نسخه‌های طبیعت‌گردی برای بیماران خود تجویز کنند.

زمانی که پزشک با بیماری مواجه می‌شود که حضور در طبیعت می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی او کمک کند، نسخه طبیعت برای وی تجویز و اهمیت حضور در طبیعت برای سلامت جسم و روح را تشریح می‌کند. پزشک در این نسخه، ایده‌هایی برای گشت و گذار در مناطق دیدنی طبیعت منطقه شتلند در ایام مختلف سال را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، در ماه ژانویه (دی ماه) بیماران می‌توانند از زیبایی‌های ناحیه lichen دیدن کنند یا در ماه مارس (فروردین)، به همراه حیوان خانگی خود به گشت و گذار در فضای سبز بروند.

بیماران از این طریق رایگان و در دسترس می‌توانند علاوه بر ارتقای سلامت جسمی و روحی خود، مشکلاتی از جمله دیابت تا افسردگی و سرطان را مدیریت کنند.  

"نسخه‌های طبیعت" صرفا مخصوص ساکنان منطقه شتلند نبوده و پزشکان می‌توانند با توجه به شرایط طبیعت منطقه محل سکونت، نسخه‌های مشابهی برای بیماران خود تجویز کنند.

 

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا