ایران با هشت هزار گونه گیاهی جایگاه خوبی برای بررسی فیتوشیمی دارد

 پروفسورعبدالحسین روستاییان در حاشیه برگزاری سمینار تخصصی توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس در قمصر در گفت و گو با خبرنگاران از عدم همکاری بین بیوشیمی، فیتوشیمی و فارماکولوژی انتقاد کرد.

وی اظهار داشت: به علت نبود این ارتباط تاکنون داروی گیاهی موثری برای بیماران سرطانی شناخته نشده است.

وی با بیان اینکه نباید به کشف ماده های جدید اکتفا کرد، افزود: همکاری بین بیولوژیست، فارماکولوژیست و فیتوشیمی برای کشف مواد دارویی و درمانی از مسیر این ارتباط تحقیقاتی ضروری است.

روستاییان، پراکندگی گونه های گیاهی را در جای جای ایران بویژه در کوهپایه های البرز و مناطق لرستان و چهارمحال بختیاری دانست.

این محقق و پژوهشگر گونه های گیاهی در خصوص مشکلات پژوهشگران این عرصه نیز کمبود مواد شیمیایی از جمله حلال ها و تجهیزات آزمایشگاهی را یادآور شد و گفت: کمتر دانشگاهی در کشور پیدا می شود که دارای تجهیزات کامل و مواد لازم برای تحقیقات پژوهشی گونه های گیاهی باشد.

وی به محققان و پژوهشگران توصیه کرد: کمبود امکانات و تجهیزات مانع از تلاش و پشتکار پژوهشی نیست، بلکه با اقتدار و دلگرمی کار تحقیق و پژوهشی را در این حوزه برای رسیدن به نتایج مفید و ارتقای سطح سلامت جامعه انجام ادامه دهند.

همچنین دبیر سمینار تخصصی توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس قمصر نیز گفت: این نشست با هدف تعامل و ارتباط هرچه بیشتر گلابگیران سنتی، صنعتی و کارشناسان علمی و متخصصان این حوزه برگزار شده است.

حسینعلی رفیعی پور برگزاری این همایش را مقدمه ای برای اجرای همایش جامع تر بیان کرد و افزود: کاربرد اسانس ها در صنعت و اثرات درمانی گل محمدی، معرفی آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفی اسانس بر عرقیات گیاهی پژوهشکده و ارایه راهکارهای توسعه صنعت گلاب و بررسی مشکلات را از جمله موارد مطرح در این سمینار بود.

به گزارش ایرنا،پژوهشکده اسانس قمصر وابسته به دانشگاه کاشان در عرصه کشت گل محمدی، گلاب و به زراعی گیاهان معطر و جداسازی مواد و ترکیبات موثر و خالص و سنتر فعالیت می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا