تأثیر ابرقهرمانان زن بر اعتماد به نفس دختران

در این مطالعه که توسط بی‌بی‌سی و مرکز رسانه‌ای زنان انجام شد، تأثیر حضور ابرقهرمانان زن در داستان‌ها و فیلم‌ها در ژانر ابرقهرمانی و علمی – تخیلی (sci-fi and superhero genre) مورد ارزیابی قرار گرفت.

پژوهشگران با انجام یک نظرسنجی آنلاین با حضور 2431 کودک و نوجوان در محدوده سنی 10 تا 19 سال و همچنین والدین کودکان 5 تا 9 سال، تأثیر حضور ابرقهرمانان زن را بررسی کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد، کودکان علاقه‌مند دیدن قهرمانانی شبیه خود هستند و این نوع بازنمایی می تواند بر اعتماد به نفس و تصویر کودک از خود، همچنین انتخاب شغل در آینده تأثیر داشته باشد.

یکی دیگر از یافته های این مطالعه این بود که دختران نوجوان کمتر از پسران، حس اعتماد به نفس و شجاعت دارند؛ به همین دلیل دختران تمایل دارند که قهرمانان و ابرقهرمانان زن را در فیلم‌ها علمی – تخیلی مشاهده کنند؛ این مسأله به تقویت حس اعتماد به نفس، شجاعت و مثبت بودن آنها کمک می کند.

یک سوم نوجوانان در این نظرسنجی، موافق این موضوع بودند که دختران فرصت های رهبری و مدیریت کمتری نسبت به پسران دارند.

جولی برتون (Julie Burton)  مدیر مرکز رسانه زنان تأکید کرد: در عصر تغییر و تحولات عظیم و فراگیر، تلویزیون و فیلم‌ها نقش الگوسازی به ویژه برای کودکان برعهده دارند. نتایج این مطالعه نشان داد که ابرقهرمانان زن می‌توانند شکاف ضعف اعتماد به نفس در میان دختران را پر و حس قوی بودن، شجاعت، الهام بخشی، مثبت بودن را در دختران ایجاد کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: syfy

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا