فرودگر قمری می تواند چهار فضانورد را به سطح ماه منتقل کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، شرکت لاکهید مارتین یک طراحی جدید از سفینه فضایی سرنشین‌دار را رونمایی کرده است که می‌تواند در مدار ماه قرار گرفته و در مواقع نیاز روی سطح ماه فرود بیاید.این فرودگر قمری قادر به حمل چهار فضانورد و حداکثر یک تن محموله خواهد بود.انتظار می‌رود که این فرودگر تا اواخر دهه 2020 میلادی عملیاتی شود.

بازگشت به ماه

به لطف دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، ناسا تقریبا 50 سال پس از گذشت اولین قدم‌های قهرمانانه نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بر سطح ماه، می‌خواهد یک انسان را بار دیگر به ماه بفرستد.برنامه‌ها برای ساختن ایستگاه مداری در مدار ماه موسوم به Lunar Orbital Platform-Gateway که محل استقرار دانشمندان و انجام آزمایش‌ها و اتصال فرودگرها خواهد بود، آغاز شده است.

فرودگر قمری در صورت نیاز همراه با فضانوردان و محموله از ایستگاه مداری خارج می‌شود و روانه سطح ماه می‌شود.با توجه به طرح مفهومی منتشر شده در اینترنت، این فرودگر می‌تواند تا دو هفته در سطح ماه باقی بماند، سپس بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد به ایستگاه برگردد.

لاکهید مارتین گفت که این فرودگر قمری از بسیاری از فناوری‌های کپسول "اوریون"(Orion) بهره می‌برد. کپسول اوریون در حال حاضر در حال ساخته شدن برای ناسا است. این سفینه چند منظوره با قابلیت حمل سرنشین، برای حمل انسان به ماموریت‌های فضای عمیق مانند ماه و در نهایت مریخ ساخته می‌شود.

"تیم سیچان" یکی از معماران وسایل اکتشاف فضایی در لاکهید مارتین گفت: توسعه‌های بسیاری روی اوریون انجام شده است که به این فرودگر کمک می‌کند.همچنین ایستگاه مداری به عنوان نقطه پرشی برای ماموریت‌های فضایی عمیق آینده، از جمله اکتشاف انسانی مریخ خواهد بود.

فرودگر مریخ

لاکهید مارتین می‌گوید این فرودگر قمری یک مقدمه برای ساخت یک فرودگر مریخی است.همچنین قرار است یک ایستگاه فضایی در نزدیکی سیاره سرخ شبیه به ایستگاه مداری ماه ساخته شود تا به عنوان جایگاه فضانوردان قبل از فرود بر روی مریخ یا کاوش در قمرهای آن مورد استفاده قرار گیرد.سیچان افزود با این حال اگر ناسا طراحی لاکهید مارتین را برای فرودگر قمری خود انتخاب نکند، بر روی برنامه لاکهید مارتین برای ساخت فرودگر مریخی تاثیر نخواهد گذاشت.