زیرساخت‌های سبز برای کنترل سیلاب‌ها

در چند سال اخیر شاهد وقوع طوفان های سهمگین از جمله ایرنه، کارتینا، سندی، هاروی، ماریا و فلورانس بوده‌ایم که خسارت زیاد جانی و مالی برجای گذاشته‌اند. شهرها با چالش‌های فراوانی در مدیریت سیلاب‌ها مواجه هستند و مسئولان شهری، میلیون ها دلار برای محافظت از منابع آب آشامیدنی، پیشگیری از وقوع سیل و مدیریت سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها هزینه می کنند.

باید به این نکته توجه داشت که در زمان بارندگی شدید، آب باران باید به جایی نفوذ کرده یا ذخیره‌سازی شود. تغییرات آب و هوایی و بارندگی‌های شدید، لزوم بازنگری در مدیریت سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها را نشان می‌دهد و در این بین، زیرساخت‌های سبز می‌توانند نقش مهم و تأثیرگذاری داشته باشند. 

انواع زیرساخت‌های سبز

اجرای برنامه زیرساخت‌های سبز در شهرهای مختلف ایالات متحده، علاوه بر کمک به ارتقاء سطح سلامت عمومی، از طریق شیوه‌های نوین مدیریت آب، آسیب‌های ناشی از وقوع طوفان‌ و سیلاب را کاهش می دهند.

نمونه‌ای از حوضچه باران

باغ باران (rain garden)، آبگیر یا حوضچه‌های کوچکی هستند که تا عمق 45 سانتی متر با شن و ماسه پر شده و گونه‌های بومی گیاهان چند ساله در آنها کاشته می شوند. آب باران از طریق لوله‌کشی از سقف به داخل این حوضچه‌ها هدایت شده و به مرور زمان توسط گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند.

سقف سبز (Green roof) نیز شامل لایه نازکی از پوشش گیاهی است که در ظروف یا محفظه های مخصوص کاشته و  روی سقف منازل قرار داده می‌شوند. این پوشش گیاهی می‌تواند جریان آب باران را به طور موقتی مدیریت کند.

نمونه‌ای از سقف سبز

احداث مخازن کوچک با قابلیت ذخیره‌سازی 50 تا 75 گالن آب باران و استفاده از این آب برای آبیاری، سیستم های ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها و آب‌بندهای کوچک برای جمع‌آوری آب‌های سطحی، از دیگر روش‌های زیرساخت سبز برای مدیریت سیلاب‌ها در زمان بارندگی‌های شدید و وقوع طوفان محسوب می‌شوند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا