دارپا درحال تولید حشراتی به عنوان سلاح‌های زیستی

موضوعات مختلفی، امنیت غذایی در جهان را تهدید می کنند و مقابله با این تهدیدات می تواند از پیامدهای ویرانگر مانند از بین رفتن محصولات کشاورزی، کمبود موادغذایی، بروز قحطی و حتی جنگ بر سر غذا پیشگیری کند.

دارپا در سال 2016 برنامه ای تحت عنوان Insect Allies program را معرفی کرد. هدف از این پروژه تحقیقاتی، حفاظت از عرضه موادغذایی کشاورزی به وسیله انتقال ژن های محافظ از طریق حشرات عنوان شده است.

دانشمندان دارپا در این برنامه به دنبال معرفی ویروس های اصلاح شده ژنتیکی هستند که می تواند کروموزوم ها را مستقیما در مزرعه ویرایش کند. این ویروس ها به عنوان عوامل تغییر ژنتیکی عوامل محیطی افقی یا HEGAAs شناخته می شوند.

در برنامه Insect Allies program از قوانین HEGAAs استفاده می شود، اما برخلاف روش های متداول مانند اسپری کردن در مزارع، این کار از طریق حشرات انجام می شود.

امنیت غذایی یا سلاح های بیولوژیکی

اما گروهی از دانشمندان به سرپرستی ریچارد گای ریوز (Richard Guy Reeves) از موسسه زیست شناسی تکاملی ماکس پلانک (آلمان)، با انتشار مقاله ای در مجله معتبر ساینس عنوان کردند که برخلاف ادعای دارپا، هدف از اجرای این برنامه مقابله با آفات کشاورزی و تضمین امنیت غذایی نیست.

درحقیقت، دارپا با اجرای این برنامه درحال تولید کلاس جدیدی از سلاح های بیولوژیکی است که از طریق حشرات آلوده به ویروس، برای ترورهای بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

دانشمندان خواستار شفافیت بیشتر در خصوص Insect Allies program و توضیحات دارپا در مورد پتانسیل تبدیل این فناوری به سلاح بیولوژیکی هستند.

سخنگوی دارپا ادعاهای مطرح شده توسط گای ریوز و سایر همکاران وی را رد و اعلام کرد که به هیچ عنوان درحال تولید سلاح‌های بیولوژیکی در قالب این برنامه نیستند. نگرانی های موجود در مورد این برنامه را قبول داریم، اما این نگرانی همواره در زمان معرفی هر فناوری قدرتمند جدیدی مطرح می شود.

منبع: newsweek