زندگی مرموز گربه‌ها

جان برادشاو (John Bradshaw) نویسنده کتاب  Cat Senseو از پژوهشگران دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه بریتسول (انگلیس) که رفتار گربه ها و سگ ها و تعاملات این حیوانات با انسان را مورد مطالعه قرار می دهد، در گفتگو با Scientific American به مجموعه ای از سوالات مطرح شده در مورد رفتار عجیب گربه ها پاسخ می دهد.

آیا گربه ها کمتر از سگ ها اهلی هستند؟ یا در طول زمان اهلی تر می شوند؟

گربه ها در مقایسه با سگ ها، شباهت بیشتری به اجداد وحشی خود دارند؛ بنابراین می توان گفت که سگ ها اهلی تر از گربه ها هستند. از زمانی که گربه ها تعامل بیشتری با انسان ها پیدا کردند، رفتار اجتماعی تری پیدا کرده و بیشتر توسط مردم پذیرفته شدند.

آیا گربه ها که نیاز به مصرف گوشت دارند، در نهایت به خوردن مجموعه مختلفی از غذاها مانند سگ ها عادت می کنند؟

گربه ها و سگ ها متعلق به یک گروه از پستانداران موسوم به گوشتخوارسانان (Carnivora) هستند و اجداد وحشی هر دو گونه گوشتخوار بودند. تجزه و تحلیل های DNA نشان می دهد که در طول دوران تکامل این حیوانات، سگ ها نسخه های بیشتری از ژن آمیلاز (amylase gene) را به دست آورده اند. این آنزیمی است که به تجزیه نشاسته کمک می کند. داشتن مقادیر بیشتری از این ژن، به سگ ها کمک کرده است تا رژیم غذایی متنوع تری داشته باشند.

برعکس، گربه ها ژن های رمزگذاری برخی از آنزیم های کلیدی شامل تولیدکننده ویتامین A، پروستاگلاندین ها و آمینواسید تائورین را در اوایل دوران تکامل خود از دست دادند. سگ ها می توانند این مواد را از پیش ماده های گیاهی سنتز کنند، اما گربه ها باید آنها را از گوشت به دست بیاورند.

برای اینکه گربه ها هم بتوانند رژیم غذایی متنوع تری داشته باشند، باید صفات فیزیولوژی آنها تحریک شود تا بتوانند مواد مغذی را از غذاهای گیاهی سنتز کنند. بعید به نظر می رسد که شاهد این تکامل در گربه های خانگی باشیم.

چرا گربه ها خرخر می کنند؟

خرخر کردن (purr) گربه ها نشانه این است که حرفی برای گفتن دارند: لطفا به من توجه کنید. خرخر کردن بچه گربه ها برای جلب توجه مادر است و گربه های بزرگتر این صدا را برای جلب توجه جنس مخالف یا هنگام نوازش توسط انسان تولید می کنند. خرخر کردن گربه های مریض، خواهش کردن از صاحب خود برای مداوا کردن است.

حتی برخی پژوهشگران معتقدند که ارتعاشات ناشی از خرخر کردن به ترمیم آسیب دیدگی استخوان های گربه زخمی کمک می کند. این صدای خرخر کردن در اثر حرکات سریع طناب های صوتی ایجاد می شود. اما گربه های بزرگ مانند شیر، ببر، جگوار و پلنگ به جای خرخر کردن، غرش می کنند.  

آیا گربه ها صاحبان خود را به عنوان پدر و مادر، خواهر و برادر یا دوست می شناسند؟

وقتی گربه ها بدن خود را به پاهای صاحبان می مالند، به این معنی است که نظر دوستانه ای نسبت به آنها دارند. این رفتار را در بین بچه گربه ها نسبت به مادر و گربه های نر و ماده نسبت به یکدیگر می بینیم.

گربه ها اساسا به کسانی که به آنها غذا می دهند، از آنها مراقبت و با آنها بازی می کنند، علاقه و اعتماد دارند. برای اینکه بتوانی اعتماد گربه ها را به خود جلب کنید، آنها را مجبور به انجام کاری نکنید و بگذارید به خواست خود به شما نزدیک شوند.

چرا گربه ها گاهی اوقات افرادی را که دوست دارند، چنگ زده یا گاز می گیرند؟

شاید نشانه های هشداردهنده را نادیده گرفته باشید. گوش های خم شده و تکان دادن دم نشانه هایی هستند که نشان می دهند، گربه عصبی است و نباید به آنها نزدیک شد.

آیا گربه ها هم حسادت می کنند؟

تحقیقات روی سگ ها نشان می دهد که حسادت در بین این حیوانات وجود دارد، بنابراین احتمالا گربه ها هم حس حسادت دارند. شاید این حس حسادت در زمانی ایجاد شود که آنها شاهد توجه بیشتر نسبت به حیوان دیگر باشند.  

آیا گربه ها می توانند افراد مختلف را به خاطر بسپارند؟

دانشمندان این خصوصیت را به طور کامل مورد مطالعه قرار نداده اند، اما به نظر می رسد که گربه ها زمانی که به مدت طولانی از هم جدا باشند، همدیگر را فراموش می کنند و احتمالا این مسأله در مورد انسان نیز صدق می کند و آنها صاحبان خود را پس از مدتی دوری، به خاطر نمی آورند. اما برعکس، سگ ها می توانند صاحبان خود را تا سال ها به خاطر بسپارند.

آیا گربه های خانگی نمی توانند خارج از محیط خانه زندگی کنند؟

اگر گربه ای تمام عمر خود را داخل خانه زندگی کرده باشد، شاید نتواند مانند گربه های خیابانی زندگی کند، اما این قابلیت ها را از دست نمی دهد.

چرا گربه ها دوست دارند داخل جعبه ها بروند؟

فضای محصور جعبه، حس آرامش و محافظت به گربه ها می دهد. این حیوانات پشمالو به خصوص برای خواب ترجیح می دهند تا در فضای بسته ای باشند تا سطح استرس شان کاهش پیدا کند.  

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا