حمایت از کالای ایرانی با توسعه‌ صنعت گردشگری

هر چه گردشگران بیشتری به کشور وارد شوند مشاغل بیشتری ایجاد می شوند و این موضوع برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که با جوانی جمعیت رو به رو هستند، بسیار مهم است.

فارغ از بعد اقتصادی، گردشگری از ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز اهمیت دارد. به لحاظ سیاسی کشوری که مقصد گردشگران است از امنیت لازم برخوردار است و حتی این امر می تواند به نوعی ثبات منطقه ای را به همراه آورد. گردشگری از بعد اجتماعی و فرهنگی نیز مهم است زیرا از این طریق آداب و رسوم و فرهنگ جوامع با یکدیگر رد و بدل می شود و این می تواند نوعی ترویج و اشاعه فرهنگ کشور مبدا نیز باشد.

در هر حال گردشگری به نوعی صنعت در کشورها اطلاق می شود که با مدیریت درست و سیاست گذاری مناسب می تواند در زمینه های مختلف مخصوصا به لحاظ اقتصادی کارایی مناسب داشته باشد.

علی اصغر مونسان، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص گفت: در 6‌ ماهه نخست امسال ورود گردشگران خارجی به کشور با رشد 51 درصدی روبرو بوده است.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی، ایران کشوری ارزان برای مسافرت است و از همین رو با این افزایش روبرو بوده ایم که پیش بینی می شود این افزایش تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به بیش از یک هزار و ۹۰۰ طرح گردشگری در دست اجرا با ارزش نزدیک به ۴۳۰ میلیارد ریال، اظهارداشت: حوزه گردشگری توانسته یکی از بهترین امکانات را در زمینه اشتغال و درآمدزایی فراهم کند، از این رو کشوری با تاریخی پربار مانند ایران می تواند در کنار بهره برداری اقتصادی، جهت ترویج فرهنگ ناب اسلامی از حضور گردشگران خارجی بهره جوید.

وی اضافه کرد: این مساله حتی می تواند در تعمیق روابط فرهنگی دولت ها نیز نقش موثری ایفا کند، به ویژه که گردشگری در کشور بر پایه میراث فرهنگی و صنایع دستی استوار است که اهمیت زیادی در حوزه کسب و کار دارد.

مونسان با اشاره به آماده سازی ۷۳ طرح هتلینگ در استان اصفهان اعلام کرد: سرمایه گذاران حوزه گردشگری حمایت می شوند و آمادگی برای همکاری از محل منابع صندوق توسعه ملی داریم.

مونسان ادامه داد : نزدیک به ۶۰۰ واحد بوم گردی در دور دست ترین نقاط کشور امروز به کمک گردشگری آمده و بنا داریم که این رقم در آینده به نزدیک ۲ هزار واحد برسد.

ایران مقصد اول گردشگران عراقی

امیرهاشمی مقدم فعال حوزه گردشگری و فارغ التحصیل رشته انسان شناسی به ایرنا گفت: با پایین آمدن ارزش ریال، گردشگران کشورهای همسایه و به‌ویژه عراقی، متوجه ایران شدند. در این راه دو مقصد مشهد و خوزستان، بیشترین گردشگران عراقی را به خود کشاند؛ آن هم با حاشیه‌های فراوان. شایعاتی بسیار در شبکه‌های اجتماعی درباره رفتارهای کنترل ‌نشده و بیرون از عرف گردشگران عراقی در مشهد، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

وی اضافه کرد: اما خروج کالاهای اساسی از ایران، آن هم در این شرایط اقتصادی و کمبود کالا، پیامد دیگری از گردشگری ورودی‌مان بود. در استان‌های خوزستان، کردستان و کرمانشاه، بسیاری از شهروندان عراقی با روادید یا حتی بدون آن (برای مرزنشینان) به ایران آمده، کالاهای اساسی بسیاری را خریداری کرده (که در ایران بسیار ارزان بود) و به کشور خود باز می‌برند. عدم نظارت و کنترل بر این افراد، بی‌گمان کمبود کالاهای خوراکی و اساسی را در این استان‌ها بسیار زودهنگام آشکار خواهد کرد.

وی در خصوص آمار گردشگران خارجی گفت: به جز این گروه از گردشگران خارجی، تقریبا می‌توان گفت گردشگر خارجی دیگری نداریم. یعنی آمار گردشگران از کشورهای غیرهمسایه (همچون گردشگران اروپایی و امریکایی) به اندازه‌ای است که می‌توان نادیده شان گرفت. (بر پایه آمار رسمی، هشت کشور نخست گردشگر فرست به ایران، همگی از همسایگان ایران بوده و شهروندان‌شان عموما از راه زمینی به کشومان رفت و آمد دارند).

نقش گردشگری در حمایت از کالاهای ایرانی

توسعه‌ گردشگری از مصادیق حمایت از کالای ایرانی محسوب می‌شود، چون هر گردشگر داخلی و خارجی در کنار تجربه سفر، دارای انگیزه‌ خرید است و در این راستا بستر مناسبی برای فروش محصولات تولید داخل فراهم می‌شود.

در کشور ما صنعت گردشگری از ظرفیت‌ بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما با وجود ظرفیت زیاد، این صنعت از توسعه‌ای که شایسته آن بوده، برخوردار نبوده است.  

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: توسعه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی مسیری برای رهایی از این شرایط نامطلوب اقتصادی کشور است، از همین‌رو در این‌باره تیمی در مجلس تشکیل یافته است.

وی معتقد است، در شرایط فعلی کشور، اگر از اقتصاد نفتی نجات پیدا نکنیم، چاره‌ای جز تسلیم در مقابل این شرایط نخواهیم داشت.

وی به نقش موثر صنعت گردشگری در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری می‌تواند بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور را محقق کند، چون تجربه نشان داده برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه به خوبی از فرصت گردشگری بهره‌برداری می‌کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا