پژوهشگران ایرانی دیواره حفاظتی در برابر حملات سایبری ساختند

ابراهیم جهانداد – پژوهشگر این طرح با اشاره به جزئیات ساخت فایروال بومی (دیواره آتش) که برای حفاظت از سیستم های ارتباطی در برابر حملات احتمالی سایبری ایجاد می شود اظهار داشت: آزمایشگاه تست و تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف علاوه بر ارائه خدمات تست رتر، سوئیچ و تجهیزات شبکه در راستای تولید محصولات مرتبط با مانیتورینگ شبکه نیز اقدام می کند.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه، آزمایشگاهی مرجع برای تست تجهیزات شبکه های رایانه ای محسوب می شود خاطرنشان کرد: تمامی شرکت های تولیدکننده و واردکننده تجهیزات شبکه باید از این آزمایشگاه تاییدیه بگیرند تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاییدیه واردات این محصولات را ارائه دهد.

وی با اشاره به بومی سازی محصولات مربوط به شبکه های رایانه ای در این آزمایشگاه خاطرنشان کرد: در این آزمایشگاه ما موفق به بومی سازی سیستم فایروال با ظرفیت ۱۰ گیگابیت در ثانیه شده ایم.

جهانداد در مورد جزئیات این طرح گفت: این فایروال بومی دارای ۱۲ پورت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است و در جمع قابلیت ۱۲۰ گیگابیت بر ثانیه فیلترینگ و مانیتورینگ را دارد و در واقع می توان نیمی از ظرفیت اینترنت کشور را از این دستگاه عبور داد.

این پژوهشگر با بیان اینکه این فایروال بومی یک دستگاه سخت افزاری محسوب می شود و سرویس هایی که توسط آن ارائه شده با سیستم های نرم افزاری از نظر کارایی متفاوت است خاطرنشان کرد: سیستم های نرم افزاری دیواره آتش حداکثر ظرفیت ۲ گیگابیت بر ثانیه را پوشش می دهد اما این دستگاه سخت افزاری به صورت یکجا ۱۲۰ گیگابیت بر ثانیه کارایی دارد و می تواند برای مانیتورینگ و فیلترینگ زیرساخت های ارتباطی کشور مفید باشد.

وی با اشاره به مزیت رقابتی این دستگاه نسبت به نمونه های خارجی تصریح کرد: اگرچه مدل های خارجی فایروال از نظر قیمت پایین تر از این دستگاه تولید داخل است اما باید توجه داشت که در بحث بومی سازی داخلی به امنیت اطلاعات توجه بیشتری شده و می توان این دستگاه را در داخل کشور پشتیبانی کرد.

جهانداد با بیان اینکه تا پیش از این در کشور مجبور بودیم با دور زدن تحریم ها اینگونه محصولات را وارد کنیم و هیچگونه پشتیبانی از آن نمی شد گفت: این سیستم بومی علاوه بر پشتیبانی و دسترسی امکان تغییر سیستم براساس نیاز مشتری را نیز دارد.

پژوهشگر طرح فایروال بومی در مورد قیمت این دستگاه نیز گفت: فایروال بومی با ۱۲ پورت و ۱۰ گیگابیت ظرفیت تقریبا دو برابر قیمت یک دستگاه خارجی است که با ۲ پورت و ۱۰ گیگابیت ظرفیت در حال ارائه خدمات است این به این معنا است که این دستگاه بومی ۶ برابر نمونه خارجی کارایی دارد اما از نظر قیمت تنها ۲ برابر قیمت نمونه خارجی است.

به گزارش مهر، دستگاه سخت افزاری فایروال بومی که با هدف مانیتورینگ و حفاظت از زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی کشور تولید شده است توسط پژوهشگران دانشگاه شریف در دومین نمایشگاه صنعت بومی سایبری ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا