طرح نقشه راه ملی زیست‌فناوری دریا اجرایی می شود

 چشم انداز کلی طرح شامل توسعه زیست فناوری دریا در ایران به عنوان قطب تولید کننده فرآورده های زیستی دریایی و مرجعیت علمی در منطقه خلیج فارس در حوزه بهداشت و سلامت، محیط زیست، تولید آبزیان و صنایع مختلف است.

هدف از اجرای این طرح، کمک به برطرف کردن چالش های موجود در حوزه سلامت، رفاه، تولید غذا و خدمات به انسان است.

ایجاد شبکه اطلاعات ملی با عضویت دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و بخش خصوصی (خصوصاً شرکت های دانش بنیان) با هدف یکپارچه سازی اطلاعات، شناسایی چالش های اقتصادی، اجتماعی، تحقیقاتی، فناوری و همچنین اولویت بندی موضوعات تحقیقاتی و نوآوری های مربوط به حوزه زیست فناوری دریا از جمله اهداف این طرح است.

همچنین شناسایی پتانسیل موجود در شمال و جنوب ایران، حمایت های سیاستی و زیر ساختارها باعث افزایش سهم حوزه زیست فناوری دریا در تولید ناخالص ملی و تربیت نیروی متخصص و ایجاد اشتغال و شکل گیری بازار های جدید می شود.

ارائه نقشه راه براساس سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در ۵ موضوع مورد توجه در حوزه زیست فناوری دریا تهیه می شود که این برنامه ها در حوزه های مختلف شناسایی ظرفیت و پتانسیل موجودات دریایی شناخته شده در کشور، فرآوری و تولیدات ذی توده موجود، ایجاد نوآوری و تقسیم بندی تولیدات زیستی، فناوری ها و زیر ساختارهای در دسترس و سیاست حمایتی و مشوق ها در حوزه زیست فناوری دریا می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا